Johns Manville and Majority Shareholder

JOHNS MANVILLE RAPPORTERAR REKORDRESULTAT FÖR FÖRSTA KVARTALET - ETABLERAR POSITIV RIKTNING FÖR 1999 Denver, 20 april - Johns Manville Corporation (NYSE: JM) rapporterade idag rekordresultat för första kvartalet 1999. Nettoinkomsten var 37,7 miljoner US$, eller 23 cent per utspädd aktie, en ökning med 45% jämfört med underliggande nettoinkomster om 26 miljoner US$, eller 16 cent per aktie, under första kvartalet 1998. Denna ökning beror primärt på tillskott från nyligen gjorda förvärv, fortsatt utsålda förhållanden och en återhämtning för priser för byggnadsisolering, förbättrade prestanda inom taktäckning och produktlinjerna mattor och fibrer, samt produktivitetsökningar inom hela verksamheten. Den effektiva skattekvoten första kvartalet 1999 var 35%, jämfört med en effektiv kvot om 26% året innan. Intäkter från drift ökade med 44% till 65 miljoner US$ under första kvartalet 1999, jämfört med 45,1 miljoner under samma period året innan. Nettoförsäljningen ökade med 27% under första kvartalet 1999 till 495,8 miljoner US$, jämfört med 389,3 miljoner första kvartalet 1998, vilket utgör ett rekord för kvartalsmässig försäljning. Förvärv bidrog med cirka 67 miljoner US$ till den ökade försäljningen under första kvartalet, skillnaden härrör från fortsatt stark efterfrågan på isoleringsmaterial för byggnader, tak, mattor och fibrer. ''Jag är mycket nöjd med resultatet för första kvartalet och tror att dessa prestanda etablerar en positiv inriktning för resten av 1999'', sade Jerry Henry, styrelseordförande och VD. ''Byggnadsisolering hade ett exceptionellt kvartal och vi bygger försiktigt ut kapaciteten för att möta den stora efterfrågan på denna verksamhet. Vad gäller tak har vi, trots dem kontinuerliga prispressen, ökat försäljningen i och med att takläggningssäsongen börjat i slutet av kvartalet. Därtill, vad gäller tillverkade produkter presterar vårt förvärv av spunbond bättre än väntat och våra nordamerikanska verksamheter med glasmattor och fibrer arbetar med full kapacitet. Dessa faktorer har, tillsamman med ett fortsatt fokuserande på förbättrad produktivitet inom hela verksamheten, hjälpt till att göra detta tillett rekord vad gäller första kvartalet för Johns Manville. ''Utsikterna för resten av 1999 är positiva med fortsatt styrka förväntad inom största delen av verksamheten'' lade Mr. Henry till. ''Filtrering och europeiska mattor/fibrer börjar uppvisa förbättringar och vi är försiktigt optimistiska att detta kommer att fortsätta i denna positiva riktning medan vi flyttar fram våra positioner.'' :: Segmenterad översikt :: Isolering Inom segmentet isolering, som inkluderar byggnader kommersiell/industriell och originaltillverkad isolering är rapporterad nettoförsäljning 193 miljoner US$ under första kvartalet, en ökning med 17%, jämfört med 164,4 miljoner första kvartalet 1998. Denna ökning var i huvudsak driven av stora volymer och en betydligt förbättrad prismiljö för byggnadsisolering, volymtillväxter inom trummor, lufthantering och originaltillverkad isolering, liksom betydande försäljningsökningar vad gäller företagets produkt ComfortTherm(TM) för bostadsisolering. Detta tack vare en nyligen genomförd annonskampanj och goda prestanda från försäljningspersonalen. Inkomsten från verksamheterna inom isolering mer än fördubblades under första kvartalet till 39,1 miljoner US$ från 18,8 miljoner under motsvarande period förra året. Denna ökning uppstod främst tack vare bättre priser för byggnadsisolering och produktionsökningar i hela segmentet. I syfte att fortsätta att tillfredsställa den stora efterfrågan har Johns Manville ökat sin lågkostnads högkvalitetsproduktion av byggnadsisolering. Företagets ökade produktion vid anläggningen i McPherson, Kansas. Utbyggnaden, som inkluderade en andra modul för byggnadsisolering på en befintlig produktionslinje fullbordades under första kvartalet, före schemat och under budget. Därtill, 31 mars 1999 tillkännagav Johns Manville att företaget kommer att öka sin produktion av isoleringsprodukter och utöka sortimentet i och med utbyggnaden av anläggningen i Winder, Georgia. Den nya produktionslinjen, som förväntas tas i drift i juli 2000 kommer att låta företaget öka produktionskapaciteten och kommer att stärka företagets position som ledande på marknaderna för isolering av byggnader och kommersiella/industriella tillämpningar. :: Taksystem Segmentet taksystem rapporterade en ökad försäljning förts kvartalet 1999 med 16% till 121,8 miljoner US$, från 105,4 miljoner första kvartalet 1998. Den ökade försäljningen inom taksegmentet har huvudsakligen drivits av betydande volymökningar och av förvärv som fullbordats under de senaste två åren. Dessutom har takläggningsaktiviteten, som normalt inleds i mitten på mars varit starkare än förra årets första kvartal beroende på ett gynnsammare väder. Inkomsterna från verksamheterna i detta segment ökade med 8% under första kvartalet 1999 till 4,7 miljoner US$ från 4,4 miljoner under motsvarande period året innan, trots konstant prispress vad gäller takisoleringsmaterialet polyisocyanuratskum. Denna situation förväntas bli bättre med utannonserade prisökningar för ''polyiso'' och andra produktlinjer för taksystem schemalagda för andra kvartalet 1999. :: Tillverkade produkter Segmentet tillverkade produkter som inkluderar mattor och fibrer, glasfiber och produkter för luftfiltrering rapporterade en nettoförsäljning på 190,5 miljoner US$ under första kvartalet 1999, en ökning med 51% jämfört med resultatet första kvartalet 1998, som var 125,9 miljoner. Denna ökning berodde till stor del på förvärvsrelaterade ökningar från köpet av Hoechst spunbond, som fullbordades 1 januari 1999. Dessutom arbetade företagets nordamerikanska verksamhet inom fibrer och mattor med full kapacitet och med speciell styrka för takmattor och gipsfiber, vilket bidrog till försäljningsökningen. Kvartalsinkomsten från verksamhet inom detta segment var 21,2 miljoner US$, en minskning med 5% från 22,3 miljoner under samma period året innan. Trots betydande bidrag till inkomsterna från förvärvet av spunbond och förbättrade prestanda från inhemska fibrer och mattor är denna nedgång resultatet av företagets filtreringsverksamhet och europeisk verksamhet. Detta i och med den svaga ekonomin i Europa och Asien under det första kvartalet. Därtill kommer att resultatet för tillverkade produkter påverkades negativt under första kvartalet av en schemalagd ugnsrenovering och engångskostnader i samband med förvärvet av spunbond. Ugnsrenoveringen fullbordades framgångsrikt under kvartalet och den är nu i full drift, vilket låter företaget möta den starka efterfrågan på nordamerikanska mattor och fibrer. ''Vi är mycket nöjda med prestanda för vårt förvärv, spunbond. Det har överträffat våra förväntningar under första kvartalet'', sade Mr. Henry. ''Vi slutförde förvärvet i början av kvartalet och försäljningsökningen för våra tillverkade produkter visar tydligt vilken betydelse de har för verksamheten''. Johns Manville (NYSE: JM) är en ledande tillverkare och marknadsförare av förstklassiga byggprodukter. Det 141 år gamla Denver-baserade företaget hade en sammanlagd försäljning om 1,8 miljarder US$ 1998. Johns Manville har cirka 9 200 anställda och driver 54 tillverkningsanläggningar i Nordamerika, Europa och Kina. Ytterligare information om företaget finns på www.jm.com. Denna pressrelease innehåller förutsäganden i den betydelse som anges i federala lagar vad gäller ett företags resultat och framtida verksamhet och berör därmed händelser som inte är ett historiskt faktum. Dessa förutsägande påståenden är underställda risker och osäkerheter som kan medföra att faktiska resultat avviker väsentligt från förutsägelserna. Viktiga faktorer som kan orsaka sådana skillnader tas upp i företagets periodiska rapportering på formulären 10-Q och 10-K som finns arkiverade hos Securities and Exchange Commission och är inkluderade här som referensmaterial. JOHNS MANVILLE CORPORATION KONDENSERAD REDOVISNING AV KONCERNENS INKOMSTER (Tusental US$, utom summor per aktie) (Ej reviderat) Tre månader Slutande 31 mars, 1999 1998 Nettoförsäljning US$ 495 758 US$ 389 336 Försäljningskostnader 359 929 293 588 Försäljning, Allmänt och administrativt 53 751 42 900 Forskning, utveckling och konstruktion 9 714 7 615 Övriga inkomster (Utgifter), netto (7 357) (103) Inkomster från verksamhet 65 007 45 130 Ränteinkomster 628 1 865 Ränteutgifter 7 644 12 058 Inkomster före inkomstskatt och ackumulerade effekter av ändrad bokföring 57 991 34 937 Inkomstskatteutgift 20 297 8 907 Inkomst före ackumulerade effekter av ändrad bokföring 37 694 26 030 Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt 27 409 Nettoinkomst 37 694 53 439 Tre månader Slutande 31 mars, INTÄKTER PER NORMALAKTIE 1999 1998 Grundläggande: Inkomst före ackumulerade effekter av ändrad bokföring US$ 0,24 US$ 0,16 Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt 0,17 Nettoinkomst US$ 0,24 US$ 0,33 Utspädda: Inkomst före ackumulerade effekter av ändrad bokföring US$ 0,23 US$ 0,16 Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt 0,17 Nettoinkomst US$ 0,23 US$ 0,33 JOHNS MANVILLE CORPORATION KONDENSERAD REDOVISNING SEGMENTVIS (Tusental US$) (Ej reviderad) Tre månader Slutande 31 mars, NETTOFÖRSÄLJNING 1999 1998 Isolering US$ 192 982 US$ 164 379 Taksystem 121 838 105 423 Tillverkade produkter 190 548 125 852 Elimineringar (9 610) (6 318) US$ 495 758 US$ 389 336 INKOMSTER FRÅN VERKSAMHET Isolering US$ 39 105 US$ 18 509 Taksystem 4 706 4 367 Tillverkade produkter 21 196 22 254 US$ 65 007 US$ 45 130 (Miljoner US$) 31 mars, 31 december, ANNAN INFORMATION: 1999 1998 Kontanter och säljbara säkerheter US$ 39,9 US$ 16,5 Total skuld 571,9 591,9 Tre månader Slutande 31 mars, 1999 1998 Nedskrivningar och amorteringar US$ 28,4 US$ 23,3 Kapitalutgifter (exklusive förvärv) 31,3 22,4 JOHNS MANVILLE CORPORATION Anmärkningar kring konsoliderad inkomstredovisning (ej reviderad) a) Företagets effektiva skattesats var cirka 35% 1999 respektive 26% 1998. Dessa är lägre än stadgade satser, huvudsakligen beroende på skatteavdrag företaget erhåller när Manville Personal Injury Settlement Trust betalar anspråk eller betalar till en specifik uppgörelsefond från utdelning på, eller inkomster av försäljning av de av företagets aktier som ägs av stiftelsen. Företaget hade fördelen av sådana inbetalningar till uppgörelsefonden av utdelningar från bägge åren och försäljning av aktier under 1998. (b) Med verkan från 1 januari 1998 har företaget ändrat bokföringsmetod vad gäller kostnaden för renovering av glasugn till kapitaliseringsmetoden från avsättningsmetoden. Den kumulativa effekten av denna ändring i bokföringsprincip ökade nettoinkomsten 1998 med 27.4 miljoner US$, netto efter skatt 17,9 miljoner. Se företagets årsrapport för 1998 för mer information om bokföringsprinciper, verksamhet och finansiella position. Kontaktpersoner: Investerare: John Cummings tel. 001 303-978-4914 eller Media: Tom Rafferty tel. 001 303-978-2038, bägge representerande Johns Manville Corporation/ Hemsida: http://www.jm.com/