JOHNS MANVILLE RAPPORTERAR REKORDRESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET

JOHNS MANVILLE RAPPORTERAR REKORDRESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET Denver, 20 juli -- Johns Manville Corporation (NYSE: JM) rapporterade idag underliggande nettointäkter på 80,4 miljoner US$, eller 50 cent per aktie, det högsta resultatet för ett kvartal under företagets historia. Styrelseordförande och VD, Jerry Henry, sade ''Detta resultat återspeglar bidrag från våra förvärv, stark efterfrågan och solida kostnadsprestanda i de flesta segmenten och en lägre skattesats, resulterande från återköpet av aktier och programmet med förbetalning av skulder.'' Underliggande nettoinkomst var 92% högre än motsvarande resultat för andra kvartalet 1998. Rapporterad nettoinkomst var 74,6 miljoner US$, eller 46 cent per aktie under andra kvartalet 1999, återspeglande en netto extraordinär förlust om 5,8 miljoner på förbetalning av skulder. Rapporterad nettoinkomst andra kvartalet 1998 var 33,2 miljoner US$, eller 20 cent per aktie. Nettoförsäljningen ökade med 26% under andra kvartalet 1999 till 559 miljoner US$, jämfört med 445 miljoner samma period året innan. Förvärv bidrog med ungefär 70 miljoner US$ av försäljningstillväxten under andra kvartalet. Resterande ökning var driven fortsatta utsålda förhållanden och förbättrade priser för byggnadsisolering och stora volymer inom kommersiell takläggning, mattor och fibrer. Driftsintäkterna ökade med 53% till US$ 99,2 miljoner under andra kvartalet 1999, jämfört med underliggande driftsintäkter på 65 miljoner under samma period året före. 'Vi är mycket nöjda med det positiva moment vi byggt upp under första halvan av 1999 och jag är stolt över vårt teams inriktning på att leverera förstklassig tillväxt, ökade marginaler och starka kontantflöden'' sade Jerry Henry. ''Byggnadsisolering avgav imponerande resultat tack vare bättre priser, volymer och produktivitet. Vi fortsätter att stegvis bygga ut kapaciteten för att möta de växande behoven inom denna verksamhet. Efterfrågan på tak var också stark under andra kvartalet. Våra tillverkade produkter fortsätter att prestera mycket positiva resultat från förvärvet av Spunbond, vilket i viss mån motverkades av fortsatt svaghet på de Europeiska marknaderna och vår filtreringsverksamhet. Om vi ser framåt stöder den ekonomiska styrkan in Nordeuropa en god efterfrågan på produkter, vilket antyder att Johns Manville kommer att uppleva ännu ett rekordår''. Den sjunde juli 1999 fullbordade Johns Manville det tidigare utannonserade tillbakaköpet av normalaktier från majoritetsägaren Manville Personal Injury Settlement Trust (Trust). JM köpte 12,2 miljoner aktier för ett pris om US$ 13,675 per aktie, återspeglande genomsnittet på New York-börsen för slutpriset under de 20 börsdagarna från 8 juni till och med 6 juli 1999. Som ett resultat av återköpet har Johns Manville nu 147,2 miljoner normalaktier utestående, av vilka Trusten äger cirka 77%. Därtill, 30 juni 1999 förbetalade Johns Manville obligationer, betalbara till Trusten en summa på 33,2 miljoner US$ för att döda den sista kvarvarande skulden, som var ett resultat av företagets omorganisation 1988. ''Dessa transaktioner ökar aktieägarvärdet och skapar samtidigt ett skatteavdrag, vilket sänker företagets kontantskatter och effektiva skattesats' sade Mr. Henry. ''Vi förväntar att transaktionerna kommer att öka underliggande vinster 1999 med cirka 31% per aktie''. Som ett resultat av aktieåterköpet i juli sjönk företagets effektiva skattesats för första halvåret 1999 till cirka 22%, jämfört med 29% 1998. Johns Manville erhåller ett skatteavdrag och en relaterad reduktion av sin effektiva skattesats när Trusten distribuerar intäkterna från sitt ägarskap av företagets aktier till en uppgörelsefond. Johns Manville drog nytta av intäkter från aktieförsäljning under bägge åren. Nettoförsäljningen under första halvåret 1999 var 1,1 miljarder US$, 26% högre än de 835 miljoner som uppnåddes samma period året innan. Inkomsterna från verksamhet var 164,2 miljoner US$, upp 49% från underliggande intäkter om 110,1 miljoner 1998. Första halvårets rapporterade nettoinkomst var US$ 112,3 miljoner, eller 69 cent per aktie, upp 30% från nettot 86,7 miljoner eller 53 cent per aktie under första halvan av 1998. Underliggande nettoinkomst för första halvåret var sammanlagt 118,1 miljoner US$, eller 73 cent per aktie, jämfört med 68 miljoner/42 cent per aktie under samma period 1998. Översikt per segment Isolering Segmentet isolering, som inkluderar byggnader och kommersiella/industriella isoleringar rapporterade en nettoförsäljning på 203 miljoner US$ under andra kvartalet, en ökning med 17% jämfört med 173 miljoner andra kvartalet 1998. Denna ökning berodde i huvudsak på förbättrade priser och starka volymer för byggnadsisolering, med särskild styrka inom marknaderna detaljhandel, bostadsentreprenad och kommersiella konstruktioner. För att tillfredsställa efterfrågan har Johns Manville ökat produktionen vid anläggningen i McPherson, Kansas genom att bygga en andra modul för byggnadsisolering på en befintlig produktionslinje. Denna expansion fullbordades under första kvartalet. Företaget planerar en liknande utbyggnad av anläggningen i Winder, Georgia under år 2000 för att möta en stark efterfrågan på produktutbudet för byggnadsisolering. Driftsinkomsterna inom isolering steg med 92% under andra kvartalet till US$ 44,5 miljoner från 23,2 miljoner samma period året innan, detta tack vare förbättrade priser för byggnadsisolering, högre volymer och ökad produktivitet. Första halvårets nettoförsäljning inom isolering ökade med 17%, från 396 miljoner US$ från 338 miljoner föregående första halvår. Driftsintäkterna fram till idag inom isolering fördubblades till 83,6 miljoner US$ från 41,7 miljoner 1998, huvudsakligen återspeglande förbättrad prismiljö, stor volymtillväxt och förbättrad produktivitet. Taksystem Segmentet taksystem genererade större försäljning andra kvartalet 1999, upp 10% till US$ 162 miljoner från 147 miljoner samma period året innan. Försäljningsökningen inom detta segment fortsätter att drivas av stark efterfrågan över hela industrin och högre volymer, delvis tack vare nyliga förvärv. Driftsinkomsterna från takverksamheten ökade med 9% för andra kvartalet 1999 till 16,8 miljoner US$ från 15,4 miljoner samma period 1998, men sänktes något av lägre nettopriser, huvudsakligen för polyiso takisolering. Första halvårets nettoförsäljning av taksystem ökade med 12% till 284 miljoner US$ från 253 miljoner samma period året före. Driftsinkomsterna för de första halvåret 1999 var 21,5 miljoner, en ökning med 9% jämfört med 19,7 miljoner under motsvarande period 1998. Ökningarna kommer av förbättrade volymer och bättre driftseffektivitet, vilket i viss mån motverkades av prispress under första halvåret 1999. Tillverkade produkter Segmentet tillverkade produkter, som inkluderar mattor och fibrer, glasväv och filtreringsprodukter rapporterade en nettoförsäljning om 205 miljoner US$ under andra kvartalet 1999, en ökning med 56% jämfört med 131 miljoner under andra kvartalet 1998. Förbättrad försäljning drevs huvudsakligen av bidragen från förvärvet av Spunbond, som avslutades 1 januari 1999. Dessutom upplever JM:s nordamerikanska verksamhet med glasfibermattor och fibrer en stark efterfrågan, vilket bidrog till försäljningsökningen. Driftsintäkterna under kvartalet från Engineered Products Group var 37,9 miljoner US$, en ökning med 43% från 26,4 miljoner under samma period året innan. Trots bättre än förväntat intäktsbidrag från förvärvet av Spunbond och stark inhemsk försäljning av takmattor och fibrer motverkades delvis inkomstökningarna för tillverkade produkter av fortsatt svaghet för företagets europeiska och filtreringsverksamheter, dessa tack vare svaga ekonomiska marknader i Europa och långsam efterfrågan på byggandet av rena rum i Asien. Första halvårets nettoförsäljning av tillverkade produkter ökade med 54% till 395 miljoner US$ från 257 miljoner för samma period 1998, huvudsakligen som ett resultat av försäljningsbidrag från förvärvet av Spunbond. Driftsintäkterna under första halvåret 1999 var 59,1 miljoner US$, en ökning med 21% jämfört med 48,7 miljoner samma period föregående år. Inkomstökningarna var inte sammanfallande med försäljningsökningen under denna period, huvudsakligen beroende på svaga europeiska marknader och fortsatt svaghet inom filtreringsverksamheten. Resultatet för tillverkade produkter påverkades även negativt under första kvartalet av en planerad ugnsrenovering och engångskostnader i samband med förvärvet av Spunbond. Ugnsrenoveringen är nu genomförd och den är i drift, vilket hjälper företaget att bemöta den starka efterfrågan på nordamerikanska mattor och fibrer. Johns Manville är en ledande tillverkare och marknadsförare av förstklassiga byggprodukter. Det 141 år gamla företaget, baserat i Denver hade under 1998 en sammanlagd försäljning på 1,8 miljarder US$. Johns Manville har ungefär 9 200 anställda och driver 54 tillverkande anläggningar i Nordamerika, Europa och Kina. Mer information finns på www.jm.com. Denna pressrelease innehåller ''förutsägelser'' i den mening som definieras av Federal Securities lagar vad gäller företagets finansiella resultat och framtida verksamhet och är som sådana kring saker som inte är historiska fakta. Dessa påståenden är underställda risker och osäkerheter som kan orsaka att faktiska resultat avsevärt avviker från förutsägelserna. Viktiga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser inkluderar generella ekonomiska villkor i USA och världen, speciellt de som påverkar byggnadsmarknaderna, exempelvis inflation, räntesatser och arbetslöshet samt generellt konsumentförtroende, efterfrågan för JM-produkter, total kapacitetsnivå i branschen och konkurrens i den miljö företaget verkar, förutom andra faktorer som diskuteras i företagets periodiska rapporter, på formulären 10-Q och 10-K som arkiveras av Securities and Exchange Commission och är inkluderade här med denna referens. JOHNS MANVILLE CORPORATION KONDENSERAD REDOVISNING AV KONCERNENS INKOMSTER (Tusental US$, utom summor per aktie) (Ej reviderat) Tre månade Slutande 30 juni, 1999 1998 Nettoförsäljning $558 852 $445 224 Försäljningskostnader 396 953 325 376 Försäljning, Allmänt och administrativt 46 261 45 042 Forskning, utveckling och konstruktion 10 373 8 282 Övriga inkomster (Utgifter), netto (Obs a) (6 089) 34 464 Inkomster från verksamhet 99 176 100 988 Ränteinkomster 536 1 587 Ränteutgifter 7 271 9 919 Inkomster före inkomstskatt och Extraordinär post 92 441 92 656 Inkomstskatteutgift (Obs b) 12 046 27 688 Inkomst före extraordinär post 80 395 64 968 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (5 758) (31 754) Nettoinkomst $ 74 637 $ 33 214 Tre månader Slutar 30 juni INTÄKTER PER NORMALAKTIE 1999 1998 Grundläggande: Inkomst före extraordinär post $ ,51 $ ,41 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (,04) (,20) Nettoinkomst $ ,47 $ ,21 Utspätt: Inkomst före extraordinär post $ ,50 $ ,40 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (,04) (,20) Nettoinkomst $ ,46 $ ,20 JOHNS MANVILLE CORPORATION KONDENSERAD INKOMSTREDOVISNING FÖR KONCERN (Tusental US$, utom summor per aktie) (Ej reviderat) Sex månader Slutande 30 juni 1999 1998 Nettoförsäljning $1 054 610 $834 560 Försäljningskostnader 756 882 618 964 Försäljning, Allmänt och administrativt 100 012 87 942 Forskning, utveckling och konstruktion 20 087 15 897 Övriga inkomster (Utgifter), netto (13 446) 34 361 Inkomster från verksamhet 164 183 146 118 Ränteinkomster 1 164 3 452 Ränteutgifter 14 915 21 977 Inkomster före inkomstskatt, extraordinär post och ackumulerade effekter av ändrad bokföring 150 432 127 593 Inkomstskatteutgift (Obs b) 32 343 36 595 Inkomster före extraordinär post och Ackumulerade effekter av ändrad Bokföring 118 089 90 998 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (5 758) (31 754) Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt (Obs d) 27 409 Nettoinkomst $ 112 331 $ 86 653 Sex månader Slutar 30 juni INTÄKTER PER NORMALAKTIE 1999 1998 Grundläggande: Inkomst före extraordinär post och ackumulerade effekter av ändrad bokföring $ ,74 $ ,57 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (,04) (,20) Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt ,17 Nettoinkomst $ ,70 $ ,54 Utspädda: Inkomster före extraordinär post och Ackumulerade effekter av ändrad bokföring $ ,73 $ ,56 Extraordinär förlust för tidigt dödande av skuld, netto efter skatt (Obs c) (,04) (,20) Ackumulerade effekter av ändrad bokföring för renovering av ugn, netto efter skatt (Obs d) ,17 Nettoinkomst $ ,69 $ ,53 JOHNS MANVILLE CORPORATION KONDENSERAD VERKSAMHET FÖR KONCERNSEGMENT (Tusentals dollar) (Ej reviderat) Tre månader Slutar 30 juni NETTOFÖRSÄLJNING 1999 1998 Isolering $ 203 020 $ 173 226 Taksystem 162 122 147 346 Tillverkade produkter 204 579 131 348 Elimineringar (10 869) (6 696) $ 558 852 $ 445 224 DRIFTSINTÄKTER Isolering $44 538 $23 181 Taksystem 16 766 15 381 Tillverkade produkter 37 872 26 438 Företag och elimineringar (Obs a) 35 988 $99 176 $ 100 988 Sex månader Slutar 30 juni NETTOFÖRSÄLJNING 1999 1998 Isolering $ 396 002 $ 337 605 Taksystem 283 960 252 769 Tillverkade produkter 395 127 257 200 Elimineringar (20 479) (13 014) $1 054 610 $ 834 560 DRIFTSINTÄKTER Isolering $ 83 643 $ 41 690 Taksystem 21 472 19 748 Tillverkade produkter 59 068 48 692 Företag och elimineringar (Obs a) 35 988 $ 164 183 $ 146 118 (Miljoner dollar) 30 juni, 31 december, Annan information: 1999 1998 Kontanter och omsättningsbara säkerheter $ 35,1 $ 16,5 Total skuld 499,7 591,9 Sex månader Slutar 30 juni 1999 1998 Avskrivningar och amorteringar $57,4 $46,4 Kapitalutgifter (exklusive förvärv) 65,0 52,4 JOHNS MANVILLE CORPORATION Anmärkningar till kondenserad koncerninkomstrapport (Ej reviderad) (a) Företaget sålde sin nettot femprocentiga smältroyalty för vissa metallerproducerade av Stillwater Mining Company kontant vilket gav en inkomst på36 miljoner US$ under andra kvartalet 1998. vinsten efter skatt på dennatransaktion var ungefär 23,1 miljoner US$. (b) Företagets effektiva skattesats detta år fram till nu var ungefär 22%1999 och 29% 1998. Företaget erhåller en skattereduktion och en relateradreduktion av den effektiva skattesatsen för alla betalningar företaget gör Till Manville Personal Injury Settlement Trust ("Trusten") och för allaintäkter Trusten erhåller från försäljning av företagets normalaktier vid dentid då sådana betalningar överförs till en speciell fond för utbetalningar från Trusten eller till anspråkshavare. Företaget drog fördel av sådana intäkter av aktieförsäljning och utbetalningar under båda åren. Företagets betalda inkomstskatt på 32,3 miljoner US$ för första halvåret1999 vid en effektiv årsskattesats på cirka 22% återspeglar förmåner från Trustens aktieförsäljning i juli 1999. Företagets betalda inkomstskatt för första kvartalet på 20,3 miljoner US$ vid en effektiv skattesats på 35% inkluderade inte sådana förmåner eftersom intäkterna för aktieförsäljningen vid den tidpunkten inte var förväntade. Därav följer att den betalda inkomstskatten för andra kvartalet 1999 var 12 miljoner US$ (effektiv skattesats 13%). (c) 30 juni 1999, förbetalade företaget obligationer betalbara till Trusten med en summa på 23,9 miljoner US$, givande en förlust genom det tidiga dödandet av en skuld på 5,8 miljoner US$, efter skatt, 3,5 miljoner. Under det andra kvartalet 1998 köpte företaget tillbaka i stort sett alla 400 miljoner US$ med 10,875% obligationer med förfallodatum år 2004. Återköpet resulterade i en extraordinär förlust genom förtida dödande av en skuld på 31,8 miljoner US$, efter skatt 18,1 miljoner. (d) Från och med 1 januari ändrade företaget sin bokföringsmetod för glasugnens renoveringskostnader till den kapitaliserade metoden i stället för tilldelandemetoden. De kumulativa effekterna av denna ändring i bokföringsprincip ökade 1998 års intäkter med 27,4 miljoner US$, efter skatt 17,9 miljoner. Se företagets årsrapport för 1998 för mer information om ändringen av bokföringsprincip, verksamhet och finansiella position. KONTAKTPERSONER: Investerare: John Cummings, +1-303-978-4914, Media: Tom Rafferty, +1-303-978-2038, båda hos Johns Manville Corporation/ Företagsnyheter: http://www.prnewswire.com/comp/527775.html eller fax, 800-758-5804, ankn. 527775/ Hemsida: http://www.jm.com/