Johns Manville reports record first

JOHNS MANVILLE OCH MAJORITETSÄGARE GER EN UPPDATERING AV DEN STRATEGISKA ÖVERSIKTEN Denver, 20 april - Johns Manville Corporation (NYSE: JM) och företagets majoritetsägare Manville Personal Injury Settlement Trust, tillkännagav idag att diskussioner mellan deras ekonomiska rådgivare och potentiellt intresserade parter inte resulterat i ett godtagbart bud för försäljning eller sammanslagning av företaget. Johns Manville och Manville Trust fortsätter att undersöka andra alternativ för att maximera aktieägarvärdet. Dessa inkluderar ett sekundärt offentligt bud av trusten rörande en del av trustens aktier i Johns Manville, liksom att företaget köper tillbaka en del aktier. Trusten äger i nuläget cirka 79% av utestående aktier i Johns Manville. ''Trusten fortsätter att undersöka olika sätt att likvidera sitt innehav av JM-aktier'', sade Robert Falise, ordförande och VD för trusten. ''Trusten anser att ett sekundärt erbjudande rörande en del av deras JM-aktier är ett lämpligt första steg mot en likvidering av investeringen i Johns Manville.'' ''Vi anser att kombinationen av ett sekundärt offentligt erbjudande av trusten och att företaget köper tillbaka aktier kommer att skapa värde för våra aktieägare'', sade Jerry Henry, ordförande och VD för JM. ''Dessa transaktioner kommer att öka vår vinst, skapa en mer aktiv handel med våra aktier och förbättra vårt utnyttjande av våra skattetillgångar. Dessutom ger denna metod ett större tillfälle för vår organisation att fortsätta med vår värdeskapande strategi.'' Johns Manville är en ledande tillverkare och marknadsförare av förstklassiga byggprodukter. Det 141 år gamla Denver-baserade företaget hade en sammanlagd försäljning om 1,8 miljarder US$ 1998. Johns Manville har cirka 9 200 anställda och driver 54 tillverkningsanläggningar i Nordamerika, Europa och Kina. Ytterligare information om företaget finns på www.jm.com. Denna pressrelease innehåller förutsäganden i den betydelse som anges i federala lagar vad gäller ett företags resultat och framtida verksamhet och berör därmed händelser som inte är ett historiskt faktum. Dessa förutsägande påståenden är underställda risker och osäkerheter som kan medföra att faktiska resultat avviker väsentligt från förutsägelserna. Viktiga faktorer som kan orsaka sådana skillnader tas upp i företagets periodiska rapportering på formulären 10-Q och 10-K som finns arkiverade hos Securities and Exchange Commission och är inkluderade här som referensmaterial. Kontaktpersoner: (investerare) John Cummings, tel Denver +1 303 978 4914 eller (media) Tom Rafferty, tel +1 303 978 2038, bägge representerande Johns Manville Corporation.