LEADSEEKER GER ULTRAHÖG GENOMSTRÖMNING FÖR SÅLLNING

LEADSEEKER GER ULTRAHÖG GENOMSTRÖMNING FÖR SÅLLNING London, UK - juni 29 1999 - Hoechst Marion Roussel i Tyskland är det senaste större internationella farmaceutiska företaget att skriva på för Amersham Pharmacia Biotech's LEADseeker(tm) homogena bildsystem. Forskare vid Hoechst Marion Roussel kommer nu att kunna signifikant öka antalet potentiella preparat De kan sålla under en session, från 100 000 per vecka till samma antal per dag. Bestående av självtillräcklig instrumentering, sofistikerad programvara och nya reagenser lanserades LEADseeker förra året vid septembermötet för Society for Biomolecular Screening i Baltimore, USA. Kärnan i systemet är en ytterst känslig digital kamera och lins som låter instrumentet på under 10 minuter läsa in en komplett mikroplatta som innehåller 384 etiketterade prover, som vart och ett kan vara ett nytt läkemedel. Amersham Pharmacia Biotech håller på att utveckla LEADseeker så att åtminstone 1 536 prover kan analyseras under samma tidsrymd, eller snabbare och därtill övergå från radioaktiv etikettering till andra teknologier som fluorecens och kemiluminicens. "Vad gäller sållande för nya ledtrådskomponenter är tid en kritisk begränsare för alla och LEADseeker har valts eftersom det ger våra kunder den hastighet och flexibilitet de behöver" sade Mike Evans, Amersham Pharmacia Biotechs vicepresident för preparatupptäckande. "Dessutom kan själva systemet användas för att befrämja miniatyrisering, vilket reducerar kostnaderna för reagenser och den mängd radioaktivitet som krävs för varje bricka preparat". Hoechst Marion Roussel sällar sig till andra nyliga undertecknare av avtal om överföring av teknologi från Amersham Pharmacia Biotech vad gäller LEADseeker homogena bildsystem. Varje undertecknare får full tillgång till plattformen LEADseeker - liksom till den kombinerade expertisen hos Amersham Pharmacia Biotech och deras teknologiska samarbetspartners, Imaging Research Inc i St Catharines, nära Toronto, Kanada. Som gengäld delar de med sig av sina erfarenheter av att använda systemet till Amersham Pharmacia Biotech, vilket säkerställer att LEADseeker fortsätter att utvecklas och förbättras. Amersham Pharmacia Biotech är ett ledande internationellt biotekniskt företag. Det tillhandahåller innovativa spjutspetsteknologier för de problem som konfronterar forskare och tekniker som söker att upptäcka och producera nya mediciner och terapier snabbar och mer kostnadseffektivt än någonsin tidigare. Företaget är marknadsledande på i stort sett alla de marknader det verkar på. Företagets nydanande system används för kartläggning av DNA, upptäcka funktionerna för gener och proteiner, separera biomolekyler, sålla potentiella mediciner och tillverka biofarmaceutika. Amersham Pharmacia Biotech är ett joint venture till 55 % ägt av Nycomed Amersham plc och 45 % av Pharmacia & UpJohn Inc. Besök vår hemsida, www.apbiotech.com för mer information om Amersham Pharmacia Biotech. Kontakter: Alexander Watson eller Rebecca Rosner hos Grayling, London tel +44 171 255 1100 eller i Nordamerika, Marcy Saack hos MCS tel +1 908 273 9626.