new study confirms

NY STUDIE BEKRÄFTAR ATT 'ZOMIG' ÄR EFFEKTIVT INOM 30 MINUTER 'Zomig' - Snabb verkan Med bild London - En ny internationell studie med över 1 000 deltagande migränpatienter (n=1 046) visar att en enda 2,5 mg dos av triptanet 'Zomig' ger snabb lindring av huvudvärk. 14,6% av patienterna i studien rapporterade lindring efter 30 minuter (1) och 26,5% av patienterna upplevde en lindring av andra migränassocierade symptom (2). Dessa data bekräftar resultatet av tidigare studier som rapporterat snabb verkan av 'Zomig' (3) och ger mer bevis för effektiviteten med 'Zomig'. En tidigare långtidsstudie med 'Zomig' 2,5 mg visade att 95% av migränattackerna lindrades inom 2 timmar för en typisk patient (4). 'Zomig' - Långvarig verkan Data från samma långtidsstudie visade även att 1 tablett ger upp till 24 timmars lindring för de flesta patienter som upplevt lindring inom 2 timmar (5). Den ledande undersökaren av den nya studien kring hur snabbt det verkar, doktor Dr P H Pop, Saint Elizabeth Ziekenhuis, [name of town] Holland, kommenterade resultatet: ''Patienter vill ha snabb och långvarig lindring av migräner. Migränattacker kommer ofta utan förvarning och patientens första önskan är att stänga av smärtan så snabbt som möjligt. När detta uppnåtts vill de känna sig säkra på att huvudvärken inte återvänder och att de kan återgå till sina normala aktiviteter. Denna studie visar att 'Zomig' 2,5 mg erbjuder en ny standard för lindring för de många patienter som upplever de svåra symptomen för migrän.'' 'Zomig' - Patienters tillfredsställelse Studien framhävde de olika nivåerna av patienters tillfredsställelse med 'Zomig' och smärtstillande medel, majoriteten (59,4%) av de patienter som klassade sin föregående smärtstillande terapi som "dålig" klassade sitt gensvar på 'Zomig' 2,5 mg som "gott" eller "utmärkt" (6). 'Zomig' (zolmitriptan) är en selektiv 5-HT(1B/1D) receptoragonist för akut behandling av migrän. Det fungerar genom att inhibera både central och perifer aktivering av det trigeminovaskulära systemet. Perifert begränsar 'Zomig' de cerebrala blodkärlen till hjärnan och centralt verkar det på "huvudvärksgeneratorn", där det förmodas inhibera överföringen av smärtsignaler. (1) Data på fil nr. 54 (2) Data på fil nr. 41 (3) Data på fil nr. 37 (4) Data på fil nr. 52 (5) Data på fil nr. 59 (6) Data på fil nr. 44 (7) J. N. Blau, Migraine Theories of Pathogenesis, Lancet, 1992;339:p 1202 Till redaktörer: En migränattack består av 5 faser. Den prodromala fasen, aurafasen, huvudvärksfasen, upplösningsfasen och återhämtningsfasen (7). Men en migränattack domineras av huvudvärksfasen, som varar mellan 4 och 72 timmar om den inte behandlas. 'Zomig' är nu tillgängligt i 45 länder och över 25 miljoner tabletter har sålts världen över. 'Zomig' (zolmitriptan) är ett varumärke för företagsgruppen AstraZeneca. En bild som hör samman med denna pressrelease skickas via EPA (Europa) och Newscom (Kanada) Kontaktpersoner: Oliver Parsons eller Aileen Thompson, Burson-Marsteller, tel London +44 171 831 6262 eller Fax +44 171 831 0752