SVENSKA POSTEN, MYPOINTS.COM LANSERAR NY DIREKTMARKNADSFÖRINGSTJÄNST PÅ INTERNET I EUROPA Samarbete utmärker USAs online annonseringsledares expansion på den växande internationella marknaden San Francisco, 28 juni (PRN) - Posten AB och MyPoints.com, Inc. (www.mypoints.com) tillkännagav idag lanserandet av en svensk version direktmarknadsföringstjänsten för Internet, MyPoints BonusMail. Detta strategiska partnerskap med Sveriges nationella postkontor utmärker inträdet av MyPoints.com på den växande internationella marknaden för Internet. "BonusMail är det första programmet i sitt slag som implementeras i Europa" sade Lars G Jansson, projektchef för Posten AB. "Traditionellt har direktmarknadsförare i Sverige använt sig av markpost, men BonusMail låter dem ge svenska konsumenter fördelen av att ge respons på direktannonsering via e-post". Den svenska versionen av BonusMail (www.bonusmail.se) har designats att betjäna en befolkning på cirka 9 miljoner vuxna, av vilka över 50% redan använder Internet, enligt en rapport från SIFO. Programmet har redan fått 10 000 medlemmar och siktar på att nå 100 000 (cirka 3% av landets Internet-användare) vid slutet av 1999. "Vår teknologi och vår partners förtroendeposition som landets postkontor utgör en stark marknadskombination" sade Steve Markowitz, ordförande och VD för MyPoints.com. "På ett ytterst reellt sätt är postkontoret den yttersta informationsbringaren - förande samman annonsörer och konsumenter i en miljö av förtroende och ömsesidiga fördelar". Posten AB är redan ledande i Sverige vad gäller direkt marknadsföring med en marknadsandel på 65% enligt det svenska institutet för annonsering och mediastatistik. Men Posten AB har under senare år sökt stärka sin närvaro på Internet, förebyggande minskad markpost. Företagets e-kommersport, Torget (www.Torget.se), har utvecklats till ett av Europas mest populära shoppingställen. "Posten AB valde att samarbeta med MyPoints.com i stället för andra tillhandahållare av belöningar eftersom BonusMail är den enda teknologi som sammanlänkat incentiv och e-post" tillade Jansson. "Dessutom, eftersom deras program är ett strikt tillval möter det våra strikta krav på privatliv". Den svenska versionen av BonusMail arbetar mycket likt den ursprungliga MyPoints BonusMail, en del av MyPoints program för belöningar (www.mypoints.com). Konsumenter på Internet prenumererar på tjänsten och ger detaljera personlig information i utbyte mot poäng. Dessa personliga profiler används sedan att skräddarsy erbjudanden till dem via e-post. Dessa e-post erbjudanden är personaliserade med varje mottagares namn. De levereras i utökat HTML-format där så är möjligt. Medlemmar kan förtjäna poäng genom att ge respons på dessa erbjudanden. Poängen kan sedan användas som delbetalning för populära produkter och tjänster. Om Posten AB Posten AB har cirka 42 000 anställda världen över. År 1998 hade Posten AB verksamhetsintäkter om 24,4 miljarder svenska kronor. Verksamhetens postmonopol upphörde 1993 och dåvarande Postverket blev ett aktiebolag 1 mars, 1994. Posten AB är helägt av svenska staten. Om MyPoints.com Grundat som Intellipost Corporation år 1996, är MyPoints.com, Inc. (www.mypoints.com) en ledande leverantör av direkt marknadsföring, belöningar och lojalitetsprodukter på Internet. Företaget driver MyPoints, ett Internet-baserat program för medlemskap i direkt marknadsföring, såväl som Internet-baserade program för lojalitetspoäng, byggande på företagets teknologi. MyPoints.com betjänar grovt räknat 2,5 miljoner konsumenter och 250 annonsörer och partners genom sina program. MyPoints erbjuder marknadsförare ett insteg till annonsering på Internet som integrerar målinriktad e-post (MyPoints BonusMail) och Internet-baserade erbjudanden med infrastrukturen för att ge konsumenter incentivpoäng som orsak att ge respons på dessa erbjudanden. Poäng som intjänas via MyPoints kan användas som delbetalning för ett stort utbud produkter och tjänster som resor, presentkort och förbetalda telefonkort från över 50 leverantörer, inkluderande Barnes & Noble, Hilton HHonors, och Macy's. MyPoints.com driver program för märkeslojalitetspoäng online på uppdrag av företag som GTE, NextCard Internet VISA och Prodigy Communications. OBS: MyPoints, BonusMail och Intellipost är varumärken för MyPoints.com, Inc. Övriga namn på produkter och företag i denna pressrelease är varumärken för sina respektive ägare. Kontaktpersoner: Geoff Ossias hos MyPoints.com, tel Kalifornien +1 415-676-3700, anknytning 210, eller geoff.ossias@mypoints.com; elle Om BonusMail, Lars G Jansson hos Posten AB, tel 8-781-49-23, alternativt lars.g.jansson@posten.se; eller Heather Gore hos Fleishman-Hillard, Inc., tel +1 415-356-1021, alternativt goreh@fleishman.com; eller Om Posten AB, Helga Baagøe, presschef hos Posten AB, tel 8 781 17 39, alternativt helga.baagoe@posten.se Hemsida: http://www.Torget.se Hemsida: http://www.mypoints.com Hemsida: http://www.bonusmail.se