Swedish/25104/LPR20 "ZOMIG" DATA VID IHS FÖRSTÄRKER KOMPLETT TRIPTANPROFIL OCH STÖDJER ASTRAZENECAS FRAMSTÅENDE POSITION PÅ DEN GLOBALA MARKNADEN FÖR MIGRÄN Barcelona, Spanien, 23 juni - Data, som presenterades denna vecka vid den nionde kongressen för International Headache Society (IHS), stärkte ytterligare den kompletta triptanprofilen för "Zomig" som erbjudande snabb, pålitlig, långtidsverkande och god tolerans för miljontal migränlidande över hela världen. I en långtidsstudie som utvärderade patienter total intryck av "Zomig" klassade 86 procent det som lika bra eller bättre jämfört med föregående behandling (1) ""Zomig" har en av de högsta responserna på huvudvärk efter 2 timma för en oral triptan och effekten visades vara genomgående vid en öppen etikettstudie under ett år" sade Dr Alan Rapoport, från The New England Center for Headache, Stamford, Connecticut, USA. "Data som presenterades vid IHS visar att "Zomig" 2,5 mg kan ge ökad effekt relativt sumatriptan 50 mg med snabb verkan och ökad lindring ". Höjdpunkter från de fyra viktigaste föredragen är: :: "Zomig" Data om ökad effekt relativt sumatriptan från en studie som presenterades vid IHS konferens av Dr R Michael Gallagher visade att "Zomig" 2,5 mg är betydligt mera effektivt än sumatriptan 50 mg vad gäller att lindra huvudvärk efter 2 respektive 4 timmar (2). I den dubbelblinda, randomiserade, parallellgrupps, multicenter jämförande undersökningen av 1 455 patienter, var andelen som uppnådde huvudvärksrespons efter 2 timmar betydligt större med "Zomig" 2,5 mg än med sumatriptan 50 mg. Studien visade även att "Zomig" 2,5 mg var betydligt bättre vad gällde att ge patienter smärtlindring över en full 24 timmars period. :: "Zomig" - Effektivt mot menstruellt associerad migrän Ett fördrag vid IHS av Dr Hélène Massiou bekräftade att "Zomig" är effektivt och väl tolererat i behandlingen av menstruellt associerad migrän, med vissa patienter upplevande respons inom 30 minuter (3). Data visade att huvudvärks och smärtfria responser verkar likartade till de i patienter med icke menstruellt associerad migrän (3). Dr Massiou analyserade 3 randomiserade, dubbelblinda placebokontrollerade kliniska försök, tittande speciellt på resultaten av 2 000 migränanfall behandlade med "Zomig" hos 1 192 kvinnliga patienter. Vid menstruellt associerad migrän upplevde en större andel patienter huvudvärksrespons vid varje följande tidpunkt efter behandling med "Zomig" 2,5 mg än efter placebo (3). Dessa data följde på en studie som presenterades av American Association of the Study of Headache (AASH) där Dr Elizabeth Loder och Dr Stephen Silberstein bekräftade zolmitriptans betydande effekt vid behandling av menstruellt associerad migrän (4). :: Zomig - Effekt på ungdomlig migrän Ytterligare data presenterade vid IHS av Dr Stefan Evers tyder på att effekten av "Zomig" på ungdomar liknar den som påvisats hos vuxna. I en långtids öppen etikett studie av "Zomig" som inkluderade 38 ungdomar i en huvudsakligen vuxen grupp var "Zomig" effektivt oavsett kön, närvaro eller frånvaro av aura eller menstruation. Totalt tolererades "Zomig" väl av ungdomar och toleransprofilen liknade den för vuxna i denna studie och föregående, med jämförbara doser (5). :: Tidig verkan med Zomig betyder snabb, långtidsverkande och pålitlig lindring av migrän så snabbt som efter 30 minuter. Data från en granskning av tre försök med 4 200 patienter, även dessa presenterade vid IHS, visar att "Zomig" ger en snabb lindring av migränsymptom, där vissa patienter upplevde lindring inom 30 minuter (6). Ytterligare data, analyserade från 3 placebokontrollerade studier, presenterade av Dr Rapoport och Dr Ryan, visar att "Zomig" ger snabb och långvarig lindring, där en majoritet av de patienter som upplevde en inledande lindring efter 2 timmar åtnjöt denna i ytterligare 22 timmar (7). Dr Rapoport vid The New England Center for Headache, Stamford, Connecticut sammanfattade "Det faktum att för en majoritet av patienter har den inledande lindringen visat sig bestå i upp till 24 timmar innebär att de som lider av migrän kan återgå till sina vardagliga aktiviteter ". IHS konferensen låter det nyligen sammanslagna företaget AstraZeneca demonstrera sina fortsatta åtaganden på den globala migränmarknaden och förstärka de goda resultaten för "Zomig" fortsätter att ge de migränlidande. ""Zomig" förblir en mycket högprioriterad produkt i utbudet från AstraZeneca " kommenterade Geoff Birkett, vicepresident CNS hos AstraZeneca. "De data som presenteras denna vecka demonstrerar än mer varför " Zomig" är den mest framgångsrika av de nya triptanerna. Den fortsatta försäljningstillväxten för "Zomig" återspeglar den ökade användningen och positiv respons från läkarkåren och patienterna." :: Till redaktörer "Zomig" (zolmitriptan) är ett varumärke för företagsgruppen AstraZeneca. (1) Bomhof MAM, Evers S, Singer R et al. "Factors influencing patient treatment and satisfaction data from a large, international study". Föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien. (2) Gallagher, RM. 'Comparison of zolmitriptan and sumatriptan for the acute treatment of migraine'. Föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien. (3) Massiou H. 'Efficacy and tolerability of zolmitriptan in the acute treatment of menstrually and non-menstrually associated migraine'. Föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien.. (4) Loder E, Silberstein S. ' Efficacy of zolmitriptan in the acute treatment of menstrually associated migraine'. Föredrag vi det 41:a vetenskapliga årsmötet för American Association for the Study of Headache, 11-13 juni 1999, Boston, USA. (5) Evers, S. "Managing adolescent migraine - That difficult age". Muntligt föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien. (6) Pfaffenrath V, Mauskop A. 'Zolmitriptan: Reliable relief of migraine symptoms with early onset of action'. Föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien. (7) Rapoport AM, Ryan R. 'Zolmitriptan provides rapid and sustained relief of migraine headache'. Föredrag vid den nionde kongressen för International Headache Society, 22-26 juni 1999, Barcelona, Spanien. Contact: Alison Horsfield AstraZeneca Pharmaceuticals tel. +44 1625 512899 fax +44 1625 516246 Jo Filshie/Aileen Thompson/Jason Browning Burson-Marsteller tel. +44 171 831 6262 fax + 44 171 300 6283 den 21:a - 24:e juni mobil tel: 0797 924 4493