Suns grundare investerar i svenskt bolag Twobyfour Software

Report this content

SUNS GRUNDARE INVESTERAR I SVENSKT BOLAG TWOBYFOUR SOFTWARE Twobyfour Software som är ett ledande programvaruföretag inom "Application Management" med fokus på Telecom, Bank och Finans, meddelar idag att finansiering av 20 miljoner kronor i riskkapital är klar. Denna första finansieringsomgång möjliggör för Twobyfour att nå ut med sina marknadsledande programvaror inom "Application Management" genom att bygga upp en internationell sälj- och marknadsorganisation likväl som att finansiera pågående produktutveckling. "Den här investeringen stärker vår möjlighet till fortsatt internationell expansion. Efterfrågan på våra produkter ökar i takt med att fokuseringen på infrastruktur och driftsäkerhet ökar", säger Twobyfour Softwares VD Ulf Zetterberg. Denna första investeringsomgång, ledd av OM, inkluderar även kapital från HighBAR Ventures som ägs av Andreas Bechtolsheim, Bill Joy och Roy Sardiña. Bechtolsheim och Joy var med och grundade företaget Sun Microsystems. Joy är f.n. forskningschef på Sun och ingår i styrelsen, medan Bechtolsheim arbetar som vVD på Cisco Systems med ansvar för "Enterprise Switching Group". Sardiña är VD och en av grundarna av Ingrian Systems. Före Ingrian grundade han Tasmania Network Systems (sålt till Cisco Systems i november 1999), och tillhörde Brocade Communication Systems's (NASDAQ: BRCD) ledningsgrupp. "Invsteringen i Twobyfour är HighBAR Ventures första någonsin utanför USA och genomförs när de flesta riskkapitalbolag minskar sina investeringar," säger Twobyfour Softwares Tekniske Chef Niklas Wretman och fortsätter "Det faktum att vi har investerare både från USA och Europa i denna första runda bevisar att det finns en stor potential i våra produkter." "Vi har haft ett nära samarbete med Twobyfour och använder deras programvaror i delar av våra lösningar. Twobyfour är bra positionerade för att dra fördel av det ökade behovet av tillförlitliga system", säger Magnus Karlsson Böcker vVD på OM. "Vi är mycket förväntansfulla över vår investering i Twobyfour eftersom deras teknologi är affärskritisk för de flesta verksamheter idag. Twobyfours programvara för applikationsövervakning och monitorering, ger en stabil grund oavsett plattform eller datamiljö, åt företag där Internet är en del av infrastrukturen," säger Roy Sardiña. OM AB OM är ett börsnoterat bolag och är organiserat i tre divisioner; Technology, Transaction och Jiway. Technology innehåller OM's utveckling och försäljning av teknologi. Inom Transaction äger och driver OM börser. Jiway ägs av OM (60%) och Morgan Stanley Dean Witter (40%) och är världens första helt integrerade aktiebörs. OM har verksamheter i Europa, Nordamerika och Asien med kontor i elva länder. Moderbolaget, OM AB, är noterat på Stockholms börsen. För mer information, besök www.omgroup.com Twobyfour Software AB Twobyfour Software AB utvecklar och marknadsför programvaror för att kunna garantera tillförlitlighet för affärskritiska applikationer. Twobyfour Softwares produkter finns representerade via utvalda partners och egna kontor i London, Paris, San Fransisco och Stockholm. Twobyfour Software levererar produkter till några av världens ledande telekom-, bank-, och finansföretag. Twobyfour Software har f.n. 40 medarbetare varav flertalet är engagerade i programutveckling. Företaget har en beräknad omsättning på 100 miljoner SEK för år 2001. För mer information besök; www.twobyfour.com FOR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA: Ulf Zetterberg, VD, Twobyfour Software AB Tel: +46 (0)708 23 63 58 e-mail: ulf.zetterberg@twobyfour.com Niklas Wretman, Teknisk Chef, Twobyfour Software AB Tel: +46 (0)709 69 92 64 e-mail: niklas.wretman@twobyfour.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00620/bit0002.pdf