Byggbranschens organisation hindrar effektiv användning av IT

Report this content

Den 10 september disputerade Olle Samuelson i informationsbehandling med avhandlingen "IT-innovationer i svenska bygg- och fastighetssektorn – En studie av förekomst och utveckling av IT under ett decennium" vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors (Futurum). Utvecklingen och spridningen av informationsteknologi (IT) har drivit på uppkomsten av både nya produkter, processer och affärsmodeller inom flera branscher. Undantaget är dock bygg- och fastighetssektorn. Denna sektor har inte lyckats utnyttja IT för att effektivera, utveckla och förändra sina processer och arbetssätt.

Tekn. Lic. Olle Samuelson, IT-strateg och Kvalitets- och miljöchef på Tyréns, disputerade i informationsbehandling med avhandlingen "IT-innovationer i svenska bygg- och fastighetssektorn – En studie av förekomst och utveckling av IT under ett decennium" vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors fredagen den 10 september. Som opponent fungerade professor Jan Bröchner, Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Som ordförande fungerade Professor Bo-Christer Björk, Svenska Handelshögskolan, Helsingfors.

Avhandlingen mäter på vilket sätt och i vilken omfattning företagen i bygg- och fastighetssektorn har utnyttjat IT för att utveckla sina verksamheter under tiden 1998 – 2009.  Bygg- och fastighetssektorn är inte efterbliven och det saknas inte heller innovationer. Tvärtom visar Olle Samuelson att den generella IT-användningen inom denna bransch utvecklats i takt med övriga samhället. Det finns också högt utvecklade IT-hjälpmedel som har stor potential.  Men då det gäller att skapa nya produkter, processer eller affärsmodeller utnyttjar branschens aktörer ändå inte till fullo de möjligheter som IT skulle ge. Därför har IT inte heller bidragit till mätbart lägre byggkostnader. Ett hinder är bygg- och fastighetssektorns projektbaserade organisation. Den fragmenterade organisationen medför svårigheter för spridning av innovationer, särskilt när det är frågan om innovationerna som kräver samarbete mellan flera aktörer.

Samuelson har specifikt studerat tre IT-innovationer med stor förändringspotential: elektroniska affärer – EDI, elektronisk dokumenthantering – EDM och byggnadsinformationsmodeller – BIM. Användningen av alla tre har ökat avsevärt och inneburit stora fördelar för de företag och de projekt där de tagits i bruk.

Av dessa innovationer är BIM den mest komplexa och den som har störst potential att möjliggöra förändringar. BIM har ändå inte implementerats i samma utsträckning som de båda andra innovationerna. På grund av branschens organisation är det svårt att utnyttja BIM genom hela byggprocessen, det vill säga inom aktiviteter och skeden från en idé till en färdig byggnad som ska förvaltas. Någon tydlig processägare finns inte eftersom aktörerna är många och de har begränsade ansvarsområden. Detta leder till att enskilda företag använder BIM för sin egen begränsade nytta. Ingen aktör förmår dock utnyttja BIM:s fulla potential och använda den genom hela byggprocessen.

För mer information, kontakta gärna:
Olle Samuelson, olle.samuelson@tyrens.se, 070 329 04 42

Avhandlingen kan läsas i sin helhet på avhandlingsdatabasen DHanken vid Hankens bibliotek: http://dhanken.shh.fi/dspace/handle/10227/662

==============================================

Svenska handelshögskolan är en av Nordens äldsta handelshögskolor. I dag är Hanken ett ledande internationellt ackrediterat universitet på det ekonomisk-merkantila området i Finland. Den forskning som bedrivs på Hanken är internationellt högt ansedd och Hanken verkar i nära samarbete med det omgivande samhället.

Svenska handelshögskolan

Marknadsföring och information
Tfn: +358 (0)9 431 331  E-post: info@hanken.fi  Web: http://www.hanken.fi/public/press http://www.hanken.fi

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Vi erbjuder kundanpassade tjänster inom områdena stadsbyggnad och infrastruktur samt byggnads- och fastighetssektorn. Vi har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med omkring 1 000 medarbetare. Vi finns på ett 20-tal kontor runtom i landet, alla med tillgång till Tyréns samlade kompetens. Tyréns är drivande inom forskning och utveckling och har ett nära samarbete med universitet och högskolor. Vår ambition är att skapa bättre samhällen för människor.

Tyréns AB
Peter Myndes Backe 16