Tyréns med i vinnande bidrag

Report this content

Världens första World Architecture Festival gick av stapeln 22-24 oktober i Barcelona.
Över sjuhundra projekt från sextiotre olika länder tävlade och bedömdes av en internationell jury med Lord Norman Foster som ordförande.

Fyra svenska projekt var nominerade. I kategorin ”Shopping” vann modevaruhuset K:fem i Vällingby, arkitekt Wingårdhs arkitektkontor och konstruktör Tyréns. Det blev en glad överraskning för oss säger Tomas Alsmarker, affärsområdeschef på Tyréns AB, våra konstruktörer bidrog i allra högsta grad till att göra arkitektens vision möjlig. Som ett ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad var det självklart för Tyréns att vara på plats under World Architecture Festival.

De största utmaningarna för oss som konstruktörer var tunnelbanans sträckning rakt genom huset samt utkragande tak och fasader i glas. I uppdraget ingick även att projektera spiraltrappan utan spindel mellan plan 3 och 4. Svårigheterna krävde ett nära samarbete mellan arkitekt och konstruktör för utformningen av detaljlösningarna.
- Det handlar om att beakta de olika kraven och frågeställningarna tillsammans – inte var för sig. Vilket kräver mer av oss, det räcker inte med att vara kunnig inom sitt område eller disciplin! Det är ett förhållningssätt konstaterar Tomas Alsmarker.

Vid frågor, kontakta gärna:
Tomas Alsmarker, Affärsområdeschef Byggprojektering, Tyréns AB, tel 070 553 88 76