Nu fyller bilen 125 år!

Report this content

1886 konstruerade och provkörde de två sydtyska ingenjörerna Carl Benz och Gottlieb Daimler oberoende av varandra varsin bensindriven tre- respektive fyrahjulig automobil. Detta tar Tyska Turistbyrån som anledning till att fira den bensindrivna bilens 125:e födelsedag nästa år.

Tyskland kan verkligen kallas för ett riktigt billand med sina många stora bilmärken och sina drygt 1 270 mil av Autobahn. Intressanta att besöka är de många turistattraktionerna i Tyskland, som hänger ihop med bilar. I München kan man till exempel besöka BMW-museet, där man kan informera sig om det bayerska biltillverkarens historia och bilmodeller. Stuttgart kan till och med ståta med två bilmuseer: Mercedes-Benz-Museum i "Mercedes-Benz-Welt" och det nya Porsche-Musem som invigdes 2009. I nordtyska Wolfsburg kan man både besöka ett museum som presenterar olika historiska bilmodeller från Volkswagen och Autostadt, som invigdes år 2000, där alla bilmärken från Volkswagenkoncernen presenteras och man även får allmän information om bilens historia. Audi, som ingår i Volkswagenkoncernen, har även ett eget museum i Ingolstadt som heter museum mobile.

Även motortävlingar finns det gott om i Tyskland, som till exempel Formel 1-tävlingarna, som äger rum på antingen Nürburgring eller Hockenheimring varje år, och Deutsche Tourenwagen-Masters, som vanns av den svenske föraren Mathias Ekström 2004 och 2007. Vill man titta på de olika bilmärkenas nyheter rekommenderas ett besök av mässan IAA som äger rum i Frankfurt am Main vartannat år.

Klicka här för att läsa om transportmuseer i Tyskland

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Taggar: