Uber kör mot cancer

Pressmeddelande den 4 november 2013

Varje dag får 25 män diagnosen prostatacancer. Antalet fall ökar ständigt och är nu den vanligaste cancerformen hos svenska män. Men ämnet är fortfarande tabubelagt. Förståelsen och stödet för prostatacancer ligger efter i jämförelse med kvinnofrågor.
— Alla har ett ansvar. Om man kan göra något som företag, så ska man det, säger Robin Reznik, general manager på Uber Stockholm.

I år kommer Uber att samarbeta med Movember och samla in pengar till cancerforskning. Movember är världens största välgörenhetsorganisation för mäns hälsa, och mer specifikt prostata- och testikelcancer. Som en del av kampanjen kommer Uber släppa en Movember-vy av Uber-appen. Genom den kan kunder beställa en bil med mustaschprydd chaufför. Mustachen är en symbol för kampen mot cancer och för varje Movemberresa som sker mellan den 4 och 9 november skänker Uber 20 kr till organisationen.

— Som man känns det mycket bra att få kunna bidra till kampen mot cancer. Det är många killar som inte vågar ta det här. Jag har alltid haft mustasch och det är kul att det också kan bli en symbol för något större och positivt. Det blir enkelt att skämta om och man tar samtidigt upp ett allvarligt ämne, säger Mohammed Aboulhasani, förare åt Uber. Engagemanget bland chaufförerna är stort. Flera har låtit mustaschen växa fram och kvinnliga kollegor har valt att bära en låtsasmustasch.

Då Movember bygger på att skapa engagemang för att lyfta fram mäns hälsa, har Uber även startat ett eget Stockholmteam på Movembers webbplats. Där bjuds hela Ubers community in till att delta genom att visa sitt engagemang och stöd.

— Det är fantastiskt att få använda vår app till något som gör gott och kroka arm med Movember. Tillsammans har vi ett starkt community som vi hoppas får fler att våga engagera sig i den här livsviktiga frågan, säger Robin.

För mer information, kontakta:
Babba Canales
babba@uber.com

UBER
Ubers snabbt växande globala närvaro fortsätter föra folk och deras städer närmare. Uber lanserades i Stockholm den 31 januari i år och har sedan dess vuxit snabbare än vad Uber tidigare gjort i någon annan stad. Uber finns idag i 50 städer runt om i 20 länder globalt, däribland Paris, London, New York, L.A. och hemstaden San Francisco. Ubers expansion går sedan Googles miljardinvestering i bolaget snabbare än någonsin och appen finns nu tillgänglig även i Sydafrika, Dubai och Sydkorea. Samma app fungerar på alla marknader och Uber har som mål att finnas i varenda storstad i världen.

MOVEMBER
I november varje år ger Movember upphov till miljontals spirande mustascher världen över. Med sina ”Mo’s” samlar män in pengar till, och ökar kunskapen om, prostata- och testikelcancer samt mental hälsa. Som oberoende global välgörenhetsorganisation är Movembers vision att ha en bestående inverkan på mäns hälsa.