Upplev makten med big data med WATCH_DOGS® 2 Predictive World

Report this content

Utvecklad i samarbete med The Psychometrics Centre of the University of Cambridge och baserad på vetenskaplig forskning bearbetar Predictive World användares data för att generera precisa förutsägelser om dem och deras beteenden.

Ladda ned Trailer
Ladda ned Material
Youtube Trailer

SVERIGE – 11 november, 2016 – Idag lanserar Ubisoft® Predictive World, en online-upplevelse som avslöjar vad en mäktig, allseende algoritm kan förutspå om en individ baserat på dennes online-fotspår, offentliga information och Facebook Likes.

En värld av data
Varje dag skapar vi 2.5 miljarder giga data, från vårt senaste online-köp till vad vi gillar på sociala medier. Nuförtiden kollar de flesta rekryterare på våra sociala nätverk innan de tittar på vår meritförteckning. När vi ansöker om lån hos vår bank är beviljning fastställd beroende på vår privata hälsodata. Och i vissa städer i USA kan polisen anhålla individer på basis av algoritmer som förutspår potentiell kriminalitet baserat på data så som ålder, etnicitet, kön och social bakgrund.

Faran med Big Data och förutspående algoritmer är teman som är centrala i berättandet av Ubisofts kommande open world action-äventyrsspel WATCH_DOGS 2. Där hjälten Marcus Holloway blir felaktigt profilerad som potentiellt kriminell av ett operatörssystem som samlar och analyserar data om varje medborgare i hela staden.

När fiktion möter verklighet
Predictive World och WATCH_DOGS 2 är en viktig påminnelse om att i dagens ultra-uppkopplade värld, är den systematiska och storskaliga insamlingen och bearbetningen av privat data ett nytt steg i en era av ökande övervakning, vilket kan utgöra ett hot mot den personliga friheten. I likhet med vad som händer i WATCH_DOGS 2, ger Predictive World användaren en inblick i hur företag, regeringar och kriminella potentiellt kan använda deras personliga data mot dem, i likhet med spelets kontext.

Predictive World baseras på en algoritm utvecklad av The Psychometrics Centre of the University of Cambridge. Algoritmen använder ett brett utbud av verifierade datakällor som psykologiska- och sociala medier-data från över 6 miljoner medverkande, samt en för projektet skräddarsydd infrastruktur innehållandes 6,4 miljarder datapunkter. Genom att samla in och bearbeta användares digitala fotspår och kombinera förutsägelser med stora mängder open data kan systemet göra mer än 60 stycken förutsägelser om individen. Förutsägelserna kan då gälla allt från personlighetsdrag och intelligens till förväntad livslängd och till och med benägenhet att ta finansiella risker.

En interaktiv och innovativ upplevelse
Denna dynamiska och anpassningsbara upplevelse analyserar sambandet mellan kön och lön, stadsdel och risken att bli ett mordoffer. Ännu viktigare är att användare kan interagera med förutsägelserna, ändra utfall och förstå förhållandet mellan de olika variablerna. Genom att erbjuda oväntade insikter i alla livsområden ger Predictive World en skymt av datans makt och hur vem som helst med tillgång till den kan bygga precisa profiler av individer.

För att ta det ännu längre släppte VICE ”User Profiled”, en serie dokumentärvideor sponsrad av Ubisoft med syftet att utbilda och gå på djupet av faran med Big Data i dagens samhälle.

Titta på VICE dokumentärerna

Dokumentär VICE #1
Dokumentär VICE #2

För att testa Predictive World och se vad dina digitala fotspår avslöjar om dig, besök: Predictive World
WATCH_DOGS lanseras på alla konsoler den 15 november 2016 och på Windows PC den 29 november 2016.
För mer information om WATCH_DOGS 2, var vänlig besök watchdogs.ubisoft.com.

Om Ubisoft
Ubisoft är en ledande skapare, utgivare och distributör av interaktiv underhållning och tjänster, med en rik portfolio av världskända varumärken, däribland Assassin’s Creed, Just Dance, Watch_Dogs, Tom Clancy’s TV-spelsserie, Rayman och Far Cry. Arbetsgrupperna i Ubisoft världsomfattande nätverk av studior och affärskontor är engagerade i att leverera originella och minnesvärda spelupplevelser tvärs över alla popilära plattformar, inklusive konsoler, mobiltelefoner, plattor och PC. För räkenskapsåret 2015-16 genererade Ubisoft försäljningssiffror på $1,394 miljoner. För att få veta mer, var vänlig besök www.ubisoftgroup.com.

©2016 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved. Watch Dogs, Ubisoft och Ubisoft-logon är varumärken tillhörande Ubisoft Entertainment i USA och/eller andra länder.

Om University of Cambridge Psychometrics Centre
The University of Cambridge Psychometrics Centre is an international centre of excellence dedicated to research, teaching and product development in both pure and applied psychological assessment. Founded in 1987 and active in Cambridge since 2005, the Centre’s research spans the fields of psychology, computer science, linguistics, health, mathematics and beyond to deliver cutting-edge thought leadership and assessment services to academia, business and the public sector. Combining psychometric expertise with Big Data analytics, professional training and open source software development, the Centre’s work has contributed to modernising and optimising testing in the online environment. Through its strategic position in the Executive Education branch of the Cambridge Judge Business School, the Centre operates at the forefront of knowledge transfer and collaborative research with industry to help tackle some of the most salient challenges facing society today.

Taggar: