• UDS/

Den svenska spelsajten GlobalFun har blivit en av Europas största spelportaler

En halv miljon medlemmar: Den svenska spelsajten GlobalFun har blivit en av Europas största spelportaler Den svenska spelsajten GlobalFun har nu nått milstolpen en halv miljon medlemmar världen över. Därmed har sajten på bara ett år blivit Sveriges och en av Europas största internetbaserade mötesplatser för interaktiv underhållning. Den svenska spelsajten GlobalFun fick i dagarna sin 500 000:e medlem och har därmed på bara ett år blivit Sveriges och en av Europas största spelcommunity. På www.GlobalFun.com kan man bl a spela dataspel i realtid över internet och även s k cross-channelspel (spel som kan spelas från både datorer via internet, och från mobila enheter såsom mobiltelefoner) med andra medlemmar runt om i världen - eller själv om man så önskar. Övriga finesser inkluderar olika meddelandefunktioner, high-scorelistor, tävlingar, personliga profiler (som kommer att utökas till en mer tydlig personalisering med möjlighet till riktad marknadsföring) m m. Musik- och videosnuttar planeras, liksom att via olika partner fokusera på events och tjänster för slutanvändare via t ex olika turneringar, nedladdningsbara spel till mobiltelefoner, SMS-spel m m. GlobalFun AB är UDS dotterbolag för on-line dataspel och företaget utvecklar och marknadsför förutom communityn www.GlobalFun.com bl a spel för mobila enheter såsom mobiltelefoner.GlobalFun har partnerskap med bl a Sveriges största nyhetsajt Aftonbladet.se, tyska Vizzavi, Telia Mobile, Optimus, Frida.se, Everyday.se m.fl. Världsmarknaden för mobila dataspel online växer snabbt och väntas bli värd 180 miljarder kronor per år inom fem år. OM UDS OCH GLOBALFUN: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 120 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelcommunityn www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Världsmarknaden för datorspel väntas växa med över 70 procent inom fem år (Informa Media Group) och förväntas vara värd 86 miljarder dollar (över 900 miljarder kronor) år 2006. Nya spelkonsoler (t ex Microsofts X- box), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av anledningarna till den snabba ökningen. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fem år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Bertil Krumnack Verkställande direktör, GlobalFun AB Tel: 0709 - 62 44 85 E-post: bertil.krumnack@globalfun.com eller Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020503BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020503BIT00910/wkr0002.pdf