GlobalFun levererar tre Internetspel till Svenska Spel

GlobalFun levererar tre Internetspel till Svenska Spel Det svenska spelutvecklingsföretaget GlobalFun har av Svenska Spel fått en beställning på tre stycken Internetspel att levereras till Svenska Spels nya webbsatsning Spelarkaden. De tre internetspel som GlobalFun kommer att leverera till Svenska Spel är singleplayer-spelen RollerBoy2 och Robobombo samt multiplayer-spelet Teslatron. RollerBoy2 är ett s k plattformsspel där din uppgift är att rädda din kompis RollerBoy som blivit kidnappad. I Robobombo skall du avvärja hot från illasinnade utomjordlingar. Teslatron är nutidens gladiatorspel på nätet där du som spelare kämpar mot andra gladiatorer. Kontraktet mellan GlobalFun och Svenska Spel löper initialt på 6 månader. Spelen kommer att finnas tillgängliga på Svenska Spels nya satsning Spelarkaden. Via Spelarkaden ska Svenska Spel på svenskaspel.se erbjuda extra underhållning för sina spelkortskunder, vid sidan av möjligheten till internetspel på företagets kända varumärken - Stryktipset, Keno, Lotto, Lången m fl. - Det är för oss på GlobalFun en viktig order eftersom Svenska Spel självfallet är en känd och respekterad aktör på den svenska spelmarknaden, som har höga krav på sina partners och leverantörer. Beställningen av de tre spelen är följden av en noggrann upphandlingsprocess från deras sida, säger Bertil Krumnack, VD, GlobalFun. - GlobalFun är en av en handfull utvalda partners, som mötte våra krav på professionalitet och god spelkänsla. Företagets spel fick höga betyg i testgruppen bestående av spelare mellan 25-40 år, säger Jerker Nilsson, webbredaktör, Svenska Spel. GlobalFun AB är UDS dotterbolag för on-line dataspel. Företaget utvecklar och marknadsför förutom portalen www.GlobalFun.com även spel för mobila enheter såsom mobiltelefoner samt vanliga internetspel till externa aktörer runtom i Europa. GlobalFun har partnerskap med bl a Sveriges största nyhetsportal Aftonbladet.se, Vodafone D2, Telia Mobile AB, Svenska Spel, Lombart & Partners m fl. Spelsajten GlobalFun har fler än 750 000 medlemmar och är därmed Sveriges och en av Europas största spelsajter. På www.GlobalFun.com kan man bl a spela dataspel i realtid över internet med andra medlemmar runt om i världen - eller själv om man så önskar. GlobalFun har även lanserat en abonnemangsform (s k VIP-abonnemang) där slutanvändaren via enkla betalningsmetoder betalar för att få tillgång till avancerade communityfunktioner och spel av hög klass. OM UDS OCH GLOBALFUN: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 110 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel, bl a Fox Interactive, Mattel, CDV, Microids, Infogrames, Sony och SCI. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fyra år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). Antalet aktiva spelare online idag uppskattas till fler än 15 miljoner. För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Bertil Krumnack Verkställande direktör, GlobalFun Tel: 0709 - 62 44 85 E-post: bertil.krumnack@globalfun.com eller Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 470 51 50 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00200/wkr0002.pdf