GlobalFun samarbetar med Speedy Tomato

GlobalFun samarbetar med Speedy Tomato Speedy Tomato har inlett ett samarbete med speltillverkaren GlobalFun. I slutet av sommaren kommer tre interaktiva spel att lanseras på Speedy Tomatos portaler i Europa. GlobalFun ägs av UDS, en av Nordens ledande utvecklare av video- och dataspel med närmare 100 medarbetare i Sverige och utomlands. - Ambitionen är att fortsätta hjälpa Speedy Tomato att erbjuda sina användare bra och underhållande spel oavsett var, när och hur de surfar in på portalen, säger Bertil Krumnack, vd på GlobalFun. Spelen är multikanalspel, vilket innebär att Speedy Tomatos användare kommer att kunna spela mot varandra samtidigt via olika kanaler; med en WAP-ansluten telefon eller på Internet. Interaktivitet och multiaccess är de viktigaste förutsättningarna när Speedy Tomato väljer vilka spel som ska utvecklas. Ambitionen är att lansera fler spel där användarna kan spela tillsammans. Inledningsvis har Speedy Tomato och GlobalFun tecknat avtal om tre spel och målsättningen är ett långsiktigt samarbete. - GlobalFuns spel ligger helt i linje med Speedy Tomatos idé om att inspirera till möten mellan människor. GlobalFun är dessutom en mycket attraktiv samarbetspartner med hög kompetens när det gäller att hitta kreativa lösningar för mobil Internetunderhållning, säger Erik Hallberg, vd på Speedy Tomato. OM UDS OCH GLOBALFUN: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med närmare 100 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Bank of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data- , konsol- och videospel. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. OM SPEEDY TOMATO: Speedy Tomato AB är en mobil portal som inspirerar och stöttar människor i deras vardag och i umgänget med vänner och familj. Speedy Tomato AB grundades i september år 2000 och är ett av Telia helägt dotterbolag. Bolaget har ca 100 medarbetare verksamma i Sverige, Storbritannien, Danmark, Finland och Italien. Bolaget är vinnare av AGMA Awards, Best Portal in the World. Se www.speedytomato.net. För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Bertil Krumnack Verkställande direktör, GlobalFun Tel: 0709 - 62 44 85 E-post: bertil.krumnack@globalfun.com eller Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se eller Annika Larsson Acting head of PR, Speedy Tomato Tel: 070-658 88 95 E-post: annika.larsson@speedytomato.net Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00690/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00690/bit0002.pdf