Mångmiljonorder till UDS på dataspel för Microsofts nya Xbox

Mångmiljonorder till UDS på dataspel för Microsofts nya Xbox Den svenska utvecklaren av dataspel, UDS, har tecknat ett avtal med den tyska förläggaren CDV om att utveckla ett dataspel för Microsofts nya konsol Xbox. Ordern på mer än 20 miljoner kronor är den största i UDS historia och en av de allra största för en svensk spelutvecklare någonsin. UDS är en av Nordens ledande utvecklare av data-, video- och konsolspel med cirka 100 anställda vid fyra kontor i Sverige och Storbritannien. Enligt det nyligen tecknade avtalet mellan UDS och CDV Software Entertainment kommer UDS att utveckla dataspelet "Core" åt CDV, som är en tysk förläggare och noterat på teknologibörsen Neuer Markt. Spelet väntas stå klart under våren år 2003. Ordervärdet uppgår till två miljoner US-dollar, cirka 21 miljoner kronor, vilket gör den till den största i UDS historia och en av de största för en svensk spelutvecklare någonsin. Ordervärdet motsvarar dessutom mer än halva UDS omsättning förra året. "Core" kommer att utvecklas för Microsofts nya spelkonsol Xbox. Spelet är ett plattforms-äventyrsspel där spelaren kontrollerar fyra karaktärer, som alla sitter i en stor robot, under ett äventyr för att rädda New York. Spelet kommer att släppas på alla större marknader världen över och kommer att översättas till åtta språk. "Core" kommer att utvecklas vid UDS Göteborgskontor. Spelet bygger på ett koncept av Klaus Lyngeled, tidigare Art Director på Shiny Entertainment med stora titlar såsom Messiah och Sacrifice på meritlistan. - Vi är självfallet mycket glada över att kunnat teckna ett så omfattande och intäktsbringande avtal, och också smickrade av att CDV väljer att samarbeta med oss för deras Xbox-satsningar. Microsofts Xbox har alla förutsättningar att bli en ledande spelkonsol. Storleken på ordern kommer naturligtvis också att ha en mycket stor betydelse för företagets omsättnings- och resultatsiffror de närmaste två åren, säger Thomas Löfblad, verkställande direktör, UDS. Om UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 100 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Banc of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. UDS omsatte förra året 31,6 miljoner kronor, vilket är en ökning från 1999 med 85 procent. Resultatet efter finansnetto uppgick till -411 tkr. Omsättningen per anställd ökade med 25 procent till 607 tkr, och antalet anställda ökade under perioden från 39 till 86 medarbetare. Världsmarknaden för datorspel väntas växa med över 70 procent inom fem år (Informa Media Group) och förväntas vara värd 86 miljarder dollar (över 900 miljarder kronor) år 2006. Nya spelkonsoler (t ex Microsofts Xbox), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av anledningarna till den snabba ökningen. Marknaden för spel online väntas öka till 65 miljarder kronor inom fyra år (Datamonitor). Underhållning via mobiltelefoner kommer att gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005. Om CDV: CDV Software Entertainment AG grundades i Karlsruhe, Tyskland år 1989 och har sedan dess utvecklats till den största förläggaren och distributören av underhållningsmjukvara för persondatorer i Tyskland, Österrike och Schweiz. Framgångsrika titlar inkluderar Doom I/II, Duke Nukem 3D, Sudden Strike, Cossacks, Sudden Strike Forever, och de kommande Mystery of the Druids, Divine Divinity, Escape from Alcatraz, och Psychotoxic. CDV har över 90 anställda och har nyligen öppnat kontor i Storbritannien och USA. CDV-aktien är sedan april 2000 noterad på den tyska teknologibörsen Neuer Markt. Se även www.cdv.de. För ytterligare information kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/08/20010808BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/08/20010808BIT00100/bit0001.pdf