Spelutvecklaren UDS anställer toppdesigner från Sony

Spelutvecklaren UDS anställer toppdesigner från Sony UDS har lyckats värva en av Eoropas främsta speldesigners till sitt huvudkontor i Norrköping för att bl a arbeta med företagets nya "Futurama"-projekt. Engelsmannen Mark McGinley, som blir ny Senior Designer på UDS, kommer närmast från Sony där han bl a ansvarat för designen av flera racingspel (t ex WipeOut 3). UDS är en av Nordens ledande utvecklare av video- och dataspel med drygt 100 anställda vid tre kontor i Sverige och Storbritannien. Mark McGinley kommer som Senior Designer att övervaka och ansvara för designen för de nya Futuramaspelen. UDS har från amerikanska Fox förvärvat de exklusiva rättigheterna att utveckla data-, video- och konsolspel baserade på den populära amerikanska tv-serien Futurama (visas även i svenska TV4). Mark McGinley kommer närmast från Sony Leeds Development Studio där han var speldesigner. På denna position arbetade han bl a med Wipeout 3, Wipeout Special Edition, Lemmings Revolution och Retro Force. Han har även tidigare arbetat på Team 17, med titlar som Alien Breed 3D II, Project X2, Worms, Worms United, Worms Reinforcements, World Rally Fever m fl. - Att vi lyckats värva en av Europas bästa speldesigners är självfallet glädjande och nyttigt för företaget, men också ett bevis på den attraktionskraft och goda kreativa rykte som UDS har internationellt. Mark är inte vår första internationella rekrytering (exempelvis är vår utvecklingschef Alan Bunker engelsman), och inte heller den sista. UDS kommer att fortsätta att anställa de bästa och mest erfarna medarbetarna inom branschen får att nå målet att bli en aktad global aktör inom spelbranschen, säger Peter Zetterberg, grundare och kreativ chef vid UDS. OM UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med drygt 100 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Bank of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data- , konsol- och videospel. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. UDS omsatte förra året 31,6 miljoner kronor, vilket är en ökning från 1999 med 85 procent. Resultatet efter finansnetto uppgick till -411 tkr. Omsättningen per anställd ökade med 25 procent till 607 tkr, och antalet anställda ökade under perioden från 39 till 86 medarbetare. UDS avser att ansöka om en notering av bolagets aktier på Stockholmsbörsens O-lista under år 2001. För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/05/20010605BIT00140/bit0002.pdf