Spelutvecklingsbolaget UDS öppnar kontor i Göteborg

Spelutvecklingsbolaget UDS öppnar kontor i Göteborg En av Nordens ledande utvecklare av video- och dataspel, UDS (Unique Development Studios) har öppnat ett kontor i Göteborg med initialt 15 anställda. Göteborgskontoret blir företagets andra i Sverige - huvudkontoret ligger i Norrköping - och UDS har dessutom en avdelning i Storbritannien. Antalet medarbetare inom UDS uppgår därmed till totalt närmare 100 personer. - Etableringen i Göteborg är en följd av vår expansion och den ökade efterfrågan på våra produkter inom spel för datorer, video och konsoler. Valet av Göteborg bygger bl a på en bra tillgång av duktiga och kreativa programmerare och designers inom hela västra Sverige, samt en bra infrastruktur (t ex kontorslokaler, telekommunikationer och flygförbindelser) utan den överhettning som finns i Stockholmsregionen, säger Thomas Löfblad, VD för UDS. UDS Göteborgskontor får initialt 15 anställda. Studio Manager i Göteborg för UDS blir Oskar Burman, en av veteranerna inom företaget som varit med sedan 1994. Oskar har bl a producerat Ignition, Sno Cross och är nu producent för World Scariest Police Chases med Fox. UDS har dessutom beslutat att basera sitt nya dotterbolag för interaktiv underhållning, GlobalFun AB, i Göteborg. GlobalFun, som bl a nyligen har lanserat en portal för interaktiv underhållning (www.GlobalFun.com) har initialt sju anställda och det sammanlagda antalet medarbetare inom UDS- koncernen som är baserade i Göteborg uppgår därmed till 20 stycken. OM UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande och mest lönsamma spelutvecklare med närmare 100 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Banc of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. UDS omsatte förra året 32,1 miljoner kronor, vilket är en ökning från 1999 med 88 procent. Resultatet efter finansnetto uppgick till 146 tkr. Omsättningen per anställd ökade med 27 procent till 617 tkr, och antalet anställda ökade under perioden från 39 till 86 medarbetare. För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 Fax: 011 - 12 31 60 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010220BIT01380/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010220BIT01380/bit0002.pdf