UDS får stororder på spel för Nintendos nya "Game Boy Advance"

UDS får stororder på spel för Nintendos nya "Game Boy Advance" En av Nordens ledande utvecklare av video- och dataspel, UDS (Unique Development Studios) har fått en ny mångmiljonorder, denna gång från den stora internationella förläggaren Ubi Soft Entertainment för att utveckla ett videospel för Nintendos nya konsol Game Boy Advance, som är efterföljaren till världens mest sålda videospelsystem Game Boy. UDS kommer att utveckla ett spel som baseras på Clear Channel Entertainment-Motor Sports "Monster Jam" (ett bilspel) för Nintendos nya spelplattform Game Boy Advance - efterföljaren till Nintendos mycket framgångsrika Game Boy som är världens mest sålda videospelsystem. Den stora globala förläggaren av dataspel Ubi Soft Entertainment är beställare av spelet och kommer att marknadsföra spelet världen över. Det nya spelet väntas kunna lanseras under det första kvartalet nästa år. Ordervärdet uppgår till flera miljoner kronor. - Vi är mycket glada över att få en möjlighet att påbörja ett ömsesidigt givande och förhoppningsvis långsiktigt samarbete med Ubi Soft, som är en av världens ledande förläggare och distributörer av dataspel. Detta är dessutom en strategiskt viktig order för UDS eftersom den nya Game Boy Advance ser ut att bli en mycket stor och framgångsrik spelplattform världen över. Det är viktigt för oss att få en möjlighet att bli delaktig i utvecklandet av spel för denna plattform i ett såpass tidigt skede, säger Thomas Löfblad, verkställande direktör, UDS. Om UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 110 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel. Bolaget fick nyligen sin största order någonsin, på 21 miljoner kronor för ett dataspel som heter "Core" och som kommer att distribueras världen över genom den tyska förläggaren CDV. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2002. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Världsmarknaden för datorspel väntas växa med över 70 procent inom fem år (Informa Media Group) och förväntas vara värd 86 miljarder dollar (över 900 miljarder kronor) år 2006. Nya spelkonsoler (t ex Microsofts X- box), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av anledningarna till den snabba ökningen. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fem år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). Om Ubi Soft Entertainment: Ubi Soft Entertainment är en global producent, förläggare och internationell distributör av interaktiva underhållningsprodukter. Som ett ledande företag i branschen, har Ubi Softs starka och diversifierade produktportfölj vuxit avsevärt de senaste åren. Ubi Soft utvecklar egna varumärken men arbetar även i partnerskap med många välkända företag för att kunna erbjuda konsumenterna videospel av högsta kvalitet. Bolaget grundades 1986 och har nu kontor i 18 olika länder världen över, bl a USA, Kanada, Frankrike, Tyskland och Kina. Ubi Softs produkter säljs i totalt 52 länder. Se www.ubisoft.com. Om Clear Channel Entertainment (f d SFX): Clear Channel Entertainment är en amerikansk producent av underhållningsevenemang, och ett dotterbolag till börsnoterade (New York) Clear Channel Worldwide. Om Nintendo: Nintendo, med huvudkontor i Kyoto, Japan, är världsledande inom skapandet av interaktiv underhållning. Till dags dato har Nintendo sålt fler än en miljard videospel världen över, och skapat sådana välkända spelfigurer som Mario®, Donkey Kong® och Pokémon®. Nintendo tillverkar och marknadsför hårdvara och mjukvara för sina populära hemvideospelsystem Nintendo® 64 och Game Boy - världens bäst säljande videospelsystem. För ytterligare information och illustrationer kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se även våra hemsidor: www.uds.se, www.globalfun.com eller www.addgames.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00280/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00280/bit0002.pdf