• UDS/

UDS säljer dataspel om Futurama för 21 miljoner kronor i Europa och Asien

Största svenska spelordern någonsin? UDS säljer dataspel om Futurama för 21 miljoner kronor i Europa och Asien Svenska UDS har tecknat ett distributionsavtal med den brittiska förläggaren SCi värt två miljoner US-dollar (cirka 21 miljoner kronor). SCi kommer att publicera ett UDS-utvecklat spel baserat på den tecknade tv-serien "Futurama" i Europa och Asien. Till detta kommer intäkterna från den amerikanska marknaden (där spelet förläggs av Fox Interactive), vilket torde göra "Futurama"-avtalen till de största som någonsin tecknats av en svensk spelutvecklare för ett enskilt spel. "Futurama" är en av USA:s och världens mest populära tecknade tv-serier, och är skapad av Matt Groening, som tidigare gjorde "The Simpsons". Båda serierna visas i svensk tv. "Futurama" visas i alla viktiga länder världen över och serien har en mycket stor och trogen tittarskara. UDS utvecklar "Futurama" för Sony Playstation 2, Microsoft X-box och Nintendo GameCube och spelet beräknas släppas i handeln till jul i år. "Futurama" är ett av UDS egenutvecklat spel, såtillvida att UDS för ett och ett halvt år sedan köpte rättigheterna att utveckla och distribuera spelet av upphovsrättshavarna (i detta fall amerikanska Fox). Normalt utvecklas dataspel direkt på beställning från förläggarna, vilket ger säkrare men också lägre intäkter. Avtalet med SCi är värt två miljoner US-dollar, cirka 21 miljoner kronor, vilket gör ordern till av UDS största någonsin tillsammans med den order UDS fick i höstas från tyska CDV för dataspelet "Core" (på ett lika stort belopp). Intäkterna från den amerikanska marknaden tillkommer emellertid, vilket torde göra Futuramaavtalen till de största som ett svenskt dataspelföretag någonsin tecknat för ett enskilt spel. SCi äger distributionsrättigheterna i Europa och Asien, medan Fox Interactive sedan tidigare äger rättigheterna att förlägga "Futurama" i Nordamerika. UDS intäkter från "Futurama" från den nordamerikanska marknaden är inte kända men det rör sig om betydande belopp. SCi grundades 1988 och är en med huvudkontor i London en av de äldsta och mest välrenommérade spelförläggarna i Storbritannien. SCi är noterat på Londonbörsen. Bolaget säljer sina produkter i fler än 60 länder världen över. Se www.sci.co.uk. - Ordern från SCi är ett kvitto på UDS kreativa och affärsmässiga kompetens inom avancerade dataspel, och dessutom ett bevis för att strategin att förvärva och äga rättigheterna till starka varumärken lämpade för en massmarknad fungerar, säger Thomas Löfblad, verkställande direktör, UDS. - Det har varit mycket inspirerande att utveckla detta spelet tillsammans med Matt Groening och hans kreativa personal. Genom att använda avancerade visualiseringstekniker på spelkonsollerna så ser spelet ut som en tecknad film. Spelet är designat av oss tillsammans med Matt Groenings seniora manusförfattare vilket säkrar för en galet rolig och spännande historia. De riktiga skådespelarna gör alla röster i spelet, och musik och ljud är specialkomponerat för oss av kompositören till tv-serien, kommenterar Anders Hejdenberg, chefsproducent för Futurama-spelet. - Vi har inte kompromissat med något i Futurama och det kommer våra kunder att märka när de upplever det fantastiska universum som är skapat av mannen som gav oss The Simpsons, säger Peter Zetterberg, kreativ chef, UDS. Om UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 120 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel, bl a Fox Interactive, Ubi Soft, Infogrames, Mattel, Cryo och CDV. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2002. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Världsmarknaden för datorspel väntas växa med över 70 procent inom fem år (Informa Media Group) och förväntas vara värd 86 miljarder dollar (över 900 miljarder kronor) år 2006. Nya spelkonsoler (t ex Microsofts X- box), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av anledningarna till den snabba ökningen. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fem år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). För ytterligare information och illustrationer kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Peter Zetterberg Kreativ chef, UDS-gruppen Tel: +46 11 4705 140 Mobil: +46 708 62 44 15 E-post: peter.zetterberg@uds.se Se även våra hemsidor: www.uds.se, www.globalfun.com eller www.addgames.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01170/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01170/bit0002.pdf