UDS släpper två nya dataspel

UDS släpper två nya dataspel Svenska dataspelutvecklaren UDS släpper i dagarna två helt nya dataspel: "Asterix Mega Madness", som baseras på den populära serietidningen om Asterix, och "World's Scariest Police Chases", ett spel om biljakter som baseras på en populär amerikansk tv-serie med samma namn. UDS är en av Nordens ledande utvecklare av data-, video- och konsolspel med drygt 100 anställda vid tre kontor i Sverige och Storbritannien. "Asterix Mega Madness" hade världspremiär den 31 maj och kommer att distribueras i Europa av den franska börsnoterade förlagsjätten Infogrames. Det nya spelet kommer inledningsvis att finnas tillgängligt för PC och Sony Playstation. Ordern från Infogrames var den största någonsin för UDS med en utvecklingsbudget på flera miljoner kronor och spelet har utvecklats ända sedan augusti förra året. Asterix är en av Europas populäraste seriefigurer med en sammanlagd försäljning på fler än 300 miljoner serietidningar på mer än 85 språk. Dessutom har flera populära tecknade filmer gjorts, och ett flertal data- och videospel med en sammanlagd försäljning av 2,8 miljoner exemplar. Den spelfilm om Asterix som släpptes 1999 sågs av 27 miljoner tittare i Europa. "World's Scariest Police Chases" har utvecklats av UDS för underhållningsjätten Fox Interactive. Spelet baseras på Fox populära amerikanska tv-serie "World's Scariest Police Chases". Tv-serien visas i ett stort antal länder världen över, inklusive i Sverige (under namnet "Razzia" i Kanal 5). Dataspelet kommer att släppas för Sony Playstation och distribueras världen över av Fox Interactive och Activision. Fox Interactive ingår i Fox Filmed Entertainment, som är en del av den amerikanska underhållningsjätten News Corporation. OM UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med drygt 100 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Bank of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data- , konsol- och videospel. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett nystartat bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. UDS omsatte förra året 31,6 miljoner kronor, vilket är en ökning från 1999 med 85 procent. Resultatet efter finansnetto uppgick till -411 tkr. Omsättningen per anställd ökade med 25 procent till 607 tkr, och antalet anställda ökade under perioden från 39 till 86 medarbetare. För ytterligare information samt recensionsexemplar av spelen kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00430/bit0001.pdf