• UDS/

UDS utvecklar Tennis Masters Series officiella tennisspel för Sony PlayStation 2 och Nintendo GameCube Den svenska spelutvecklaren UDS har skrivit ett avtal med med den franskkanadensiska förläggaren Microids om att utveckla tennisspelet "Tennis Master Series 2003" - Masterseriens officiella dataspel - för plattformarna Sony PlayStation 2 och Nintendo GameCube, med utgivning under det första kvartalet nästa år. Det är en stor och viktig order för UDS, som med sina 110 medarbetare i Sverige och Storbritannien är en av Nordens största spelutvecklare. Tennis Masters Series 2003 (TMS 2003) för Sony PlayStation 2 och Nintendo GameCube är en officiell licens från Tennis Masters Series / Tennis Masters Cup som förläggs världen över av det franskkanadensiska företaget Microids. UDS har fått i uppdrag att utveckla spelet för de båda plattformarna - som tillsammans har cirka 80 procent av den internationella konsolmarknaden. Förväntad release är under det första kvartalet nästa år. Spelet kommer huvudsakligen att utvecklas vid UDS kontor i Göteborg. Ordervärdet är inte officiellt men det är en stor och viktig order för UDS. Med Tennis Masters Series 2003 fortsätter UDS sin tradition att utveckla fartfyllda och högkvalitativa sportspel som t ex Sno-Cross Championship Racing och No Fear Downhill Mountainbiking. TMS 2003 låter spelarna ta sig an världens bästa tennisspelare i den professionella tennistourens mest prestigefyllda turneringsserie - de nio tävlingarna i Tennis Masters Series. TMS 2003 ger spelaren en möjlighet att resa över hela världen för att spela nio Masters Tennisturneringar på verklighetstrogna arenor. Målet är att kvalificera sig för det årliga slutspelet Tennis Masters Cup (i år i Shanghai) och kunna kämpa om titeln som årets bästa tennisspelare. Spelet erbjuder snabb arkadaction men också en lika viktig speltaktisk dimension vilket ger ett extra djup och underhållningsvärde. Över 400 motion capture-animationer och en stor mängd olika slag garanterar en underhållande spelupplevelse. Microids grundades år 1985 och har idag 125 medarbetare. Se www.microids.com. Om UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 110 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel, bl a Fox Interactive, Mattel, CDV, Microids, Infogrames, Sony och SCI. UDS är mycket expansivt och har haft en snabb organisk tillväxt, och tillika förvärvat mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. I UDS-koncernen ingår GlobalFun som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel (spelportalen www.GlobalFun.com), liksom den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Världsmarknaden för tv-/dataspel förväntas växa mycket snabbt till närmare 17 miljarder US-dollar år 2003 (källa: Datamonitor). Nya spelkonsoler (t ex Microsofts X-box), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, en ökad PC- penetration, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av orsakerna bakom den snabba ökningen. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fyra år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). Antalet aktiva spelare online idag uppskattas till fler än 15 miljoner. För ytterligare information och illustrationer kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 470 51 50 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se även våra hemsidor: www.uds.se, www.kingofthejungle.co.uk, www.globalfun.com eller www.addgames.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT00720/wkr0002.pdf