Kungliga Tekniska högskolan, KTH, utökar samarbetet med UGS PLM Solutions

Report this content

Kungliga Tekniska högskolan, KTH, utökar samarbetet med UGS PLM Solutions Nu kan alla studenter och forskare på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, använda programvaror inom avancerad teknik för produktutveckling, 3D baserade system, produktdatasystem och visualisering. Det kommer att göra de nyutbildade ingenjörerna ännu mer eftertraktade och användbara på arbetsmarknaden. Ett nytt avtal med UGS PLM Solutions ger alla på KTH tillgång till obegränsat antal licenser till programvaror som NX, I-deas och Teamcenter som används för Product Life Management-lösningar. UGS PLM Solutions har tecknat ett femårsavtal med KTH. Kontraktet innebär fri tillgång till alla programvaror för studenter, forskare och lärare på högskolan. - Tidigare har endast vissa institutioner på KTH haft tillgång till UGS PLM Solutions programvaror. Nu får alla studenter använda alla programvaror och det ser vi som ett steg i rätt riktning. När de nyutbildade ingenjörerna från högskolan ska ut i arbetslivet, behärskar de den allra senaste tekniken. Det ger den nya generationen ingenjörer ett försprång framför dem som arbetar i Sverige i dag, säger Göran Källgren, enhetschef och samordningsansvarig på KTH. Universiteten och högskolorna i Sverige är viktiga samarbetspartners för UGS PLM Solutions, som idag har samarbete med ibland annat Trollhättan/Uddevalla, Karlskrona, Linköping, Luleå och med Chalmers i Göteborg. - Det här är ett viktigt avtal för oss. Det innebär ytterligare spridning av våra programvaror som exempelvis NX och Teamcenter som är integrerade system för produktutveckling och produktdatahantering. Dessa används idag av världsledande produkttillverkande företag, säger Maths Mattsson, marknadschef, Nordic Region, UGS PLM Solutions. KTH har redan börjat uppgradera sina system och installera programvaror som NX, Solid Edge och Teamcenter. För mer information Maths Mattsson, UGS PLM Solutions, marknadschef, telefon 08-506 990 39, 070-935 35 39 Göran Källgren, KTH, enhetschef, telefon 08-790 69 59, 070-625 90 14 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040513BIT21230/bild.html Bilder