Adobe Reader kan utnyttjas för 3D-data

Report this content

Tack vare att UGS och Adobe Team inlett ett tekniskt samarbete kan tillverkande företag utnyttja de vanliga standardformaten JT och PDF för att bredda möjligheterna att förmedla 3D-baserad produktdata.

Plano, Texas, och San Jose, Kalifornien: Samarbetet mellan UGS och Adobe Team kan underlätta för tillverkande företag överallt i världen som vill utnyttja den stora mängd digitala produktmodeller i 3D som ligger lagrade i det allmänt vedertagna formatet JT. Nu kan dessa modeller publiceras som Adobe PDF-filer. Detta samarbete bygger på att det finns stöd för Universal 3D (U3D) i Adobe Acrobat 7.0 Professional och PDF, och innebär att JT-data för 3D-modeller kan göras tillgängliga för alla som har gratisprogrammet Adobe Reader 7.0. Adobe har sedan 1993 distribuerat över en halv miljard exemplar av Adobe Reader. Alfred Katzenbach, chef för Information Technology och IT Processes vid Mercedes Car Group inom DaimlerChrysler säger: – Detta kommer att underlätta samarbete och kommunikation mellan våra olika anläggningar ute i världen och våra externa leverantörer, under hela produktlivscykeln. – JT är branschens vanligaste lätta 3D-format för redovisning av digitala produktmodeller, och Adobe PDF är de facto-standard för dokumentformat över hela världen. Genom att miljontals 3D-modeller lätt kan omvandlas till PDF-dokument och därigenom bli tillgängliga för var och en som har gratisprogrammet Adobe Reader, så etablerar UGS och Adobe en öppen standard för generering och delning av PLM-dokument, säger Alfred Katzenbach. Två branschledare – en stark öppen lösning I stort sett alla större CAD-program som används av tillverkningsföretag runt om i världen kan exportera data i JT-format. – PDF:s stora spridning, i kombination med JT:s breda användning inom den globala tillverkningsindustrin, gör att alla dokument som används inom PLM-processen kommer att få ett ökat värde, exempelvis tillverkningsanvisningar, offertunderlag, marknadsföringsbroschyrer och mycket annat, säger Chuck Grindstaff, Executive Vice President för PLM Products inom UGS. Genom samarbetet får UGS tillgång till Adobe PDF Library och kan därigenom se till att deras kunder kan importera datainnehållet i PDF-filer direkt till alla de olika delarna av PLM-programvaran. På motsvarande sätt kan Adobe med hjälp av JT Software Development Toolkit (SDK) se till att framtida versioner av Adobe Acrobat kan importera JT-baserade interaktiva 3D-produktmodeller till PDF-dokument. – Med hjälp av UGS kan Adobe erbjuda dramatiskt ökad användbarhet för både JT- och PDF-formaten, för effektivare kommunikation och högre produktivitet under produkternas hela livscykler, konstaterar Eugene Lee, Vice President of Product Marketing, vid Adobes affärsenhet Intelligent Documents.