Europas första toppmöte inom IT-stöd hålls i Stockholm

Report this content

Sverige är en central marknad när det gäller användandet av industriellt IT-stöd. När den första internationella konferensen World Class PLM Summit 2005 ska hållas i Europa den 18 oktober har arrangörerna lockat toppchefer från USA att komma till Sverige. UGS koncernchef, Tony Affuso, är en av huvudtalarna.

Den 18 oktober träffas de globala cheferna för alla stora programutvecklande PLM-företagen på Tekniska Mässan i Stockholm. Mötet handlar om att dela med sig av kunskaper och utbyta erfarenheter. De stora internationella verkstadsindustrierna har insett fördelarna med PLM-lösningar. Nu behöver de mindre bolagen hänga på för att klara av den globala konkurrensen. – Det talas mycket om utflyttning av jobb och att den svenska arbetsmarknaden förlorar jobb, men på det här området är det precis tvärt om. Svenska industriföretag har varit framgångsrika inom IT och här finns ett stort kunnande, säger Arie van Essen, Nordenchef på mjukvaruföretaget UGS. Senaste åren har flera PLM (Product Lifecycle Management) programvaruleverantörer fördubblat sina intäkter. Investeringar i PLM-koncept fortsätter att öka. Sverige är en betydande marknad för UGS. Sandvik, Ericsson och SAAB är globala kunder som investerat tungt i olika PLM-lösningar. På kongressen kommer aktörer från de tillverkande företagen och IT-leverantörer. Tony Affuso, ordförande, koncernchef och vd i UGS, kommer att berätta om den senaste utvecklingen inom företaget och om IT:s roll att stärka bolags konkurrenskraft. – IT-teknologin är utbredd i Sverige och användandet av CAD-system som är en viktig komponent av PLM, är vanliga även bland mindre företag. Det gör det lätt att ta sig an den nya PLM-teknologin och dra nytta av de tekniska lösningarna, säger Arie van Essen. World Class PLM Summit 2005 arrangeras under Tekniska mässan 18-21 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö.