Nissan designar och bygger framtidens bilar med UGS-teknik

Report this content

Biltillverkaren Nissan väljer UGS NX mjukvara som ny standard för sin nästa generation CAD-system för att designa och bygga nya bilar. Valet av UGS ska hjälpa Nissan att nå stabil tillväxt, lönsamhet och avkastning på investerat kapital. För UGS är avtalet den största framgången under 2005.

Efter en flera år lång utvärdering av olika CAD-system har Nissan valt UGS. Programvaruföretaget ska förse biltillverkaren med det nya PLM-system (Product lifecycle management) som Nissan och dess dotterbolag ska sprida inom företaget för att designa och bygga nästa generation bilar. Nissan kommer att använda UGS NX CAD mjukvara för att digitalt designa sina bilar på ett globalt plan. Man kommer också att använda UGS mjukvara Teamcenter collaborative Product Development Management (cPDM) för att digitalt hantera produktdata och göra det möjligt att göra digitala prototyper för alla Nissanbilar världen över. Företaget kommer att sprida mjukvaran som en del av en allmän infrastruktur för forskning och utveckling inom Nissan. 4,2 miljoner bilar I april i år lanserade Nissan sin treårig affärsplan ”Value-Up”. Den innebär att biltillverkaren ska fortsätta att vara i toppskiktet av globala biltillverkare vad gäller vinstmarginal vart och ett av planens tre år. Företaget ska nå en försäljning världen över av 4,2 miljoner bilar, mätt räkenskapsåret 2008 och nå 20 % avkastning på investerat kapital i genomsnitt under planens tre år, undantaget företagets kassa. – Nissan är ett av världens mest nyskapande och framgångsrika företag och UGS är stolt över att hjälpa det att förstärka sin starka ställning som ledande företag inom bilindustrin genom att förse det med den nya tekniska grunden för sin nyskapande, kunskapsbaserade utvecklingsprocess för bilar, säger UGS koncernchef Tony Affuso. Att Nissan valt UGS stärker företages ledande ställning inom global CAD- och cPDM-lösningar för industritillverkare, inklusive bilindustrin: · UGS är väldens ledande leverantör av kombinerade CAD/cPDM-lösningar. · UGS är marknadsledare inom CAD i Kina och i den växande marknaden i Asien. · Bland företag med över 1.000 PDM-användare utnyttjar 90 % UGS-lösningar.