Ulla Winbladh satsar stort på Norges nationaldag

Report this content

I år genomför Ulla Winbladh på Djurgården det första riktiga 17 majfirandet sedan pandemin bröt ut. På menyn finns allt från norsk kallrökt och inkokt fjordlax till spekemat och blötekaka. Värdshuset serverar även den limiterade akvaviten Gammel Opland Jubileum exklusivt i Sverige.

Inför årets traditionsenliga firande av Norges Nationaldag på Skansen har Wärdshuset Ulla Winbladh skapat en helnorsk upplevelse. Det blir bland annat klassiska rätter på norsk fjordlax, norska smörrebröd, spekemat och blötekake samt pölse med lomper till barnen. Firande på Ulla Winbladh pågår under hela dagen och kvällen.

– Efter två år med pandemins restriktioner är vi mer laddade än någonsin inför 17 maj. Norrmännen vet hur man hyllar en nationaldag och vi välkomnar alla att vara med, säger Hanna Williamsson som är restaurangchef på Ulla Winbladh. Stämningen hos oss med folkdräkter och norska flaggor är något som bara måste upplevas.

Som enda restaurang i Sverige serverar Ulla Winbladh även den norska akvaviten Gammel Opland Jubileum. Det är en ny specialutgåva i kraftigt begränsad upplaga som tagits fram för Gammel Oplands 150-årsjubileum som äger rum i år. I dryckesutbudet finns givetvis också klassiker som Lysholms Linie Aquavit.

Den specialkomponerade menyn är framtagen i samarbete med Seafood from Norway och serveras från lunch till middag under 17 maj. Bokningar sker på https://ullawinbladh.se/17-mai

Det går även att beställa en helgpåse från Seafood from Norway under hela veckan genom Melanders webbshop. Den består bland annat av nubberöra på Norrøna matjessill och norsk fjordlax.

– Det känns underbart att äntligen få erbjuda stockholmarna ett riktigt 17 majfirande. De flesta svenskar vet att den norska nationaldagen är något speciellt men färre vet hur den faktiskt ska firas, säger Charlotte Rapp, Manager Sverige på Norges Sjömatråd och Seafood from Norway. Tillsammans med Ulla Winbladh och Melanders får vi uppleva den magiska känslan av en riktigt god och glad grundlagsdag oavsett om den firas i hemmet eller på värdshuset.

För mer information, kontakta:
Hanna Williamsson, restaurangchef Ulla Winbladh
Mobil:
08-534 897 01
Mail: hanna.w@ullawinbladh.se

Om Melanders
Melanders Group har funnits sedan den första Melandersbutiken öppnade 1988 i Östermalms Saluhall av bröderna Erik och Nils Molinder. Den lilla fiskdisken i Östermalmshallen har idag vuxit till ett delikatessimperium med 7 fiskbutiker samt 14 restauranger och caféer där Art Bakery, Southside, Ångbåtsbryggan, Ulla Winbladh, Konstnärsbaren, Stockholm Fisk, Sjöpaviljongen och anrika Wedholms fisk ingår.

www.melanders.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Efter två år med pandemins restriktioner är vi mer laddade än någonsin inför 17 maj. Norrmännen vet hur man hyllar en nationaldag och vi välkomnar alla att vara med. Stämningen hos oss med folkdräkter och norska flaggor är något som bara måste upplevas.
Hanna Williamsson, restaurangchef på Ulla Winbladh
Det känns underbart att äntligen få erbjuda stockholmarna ett riktigt 17 majfirande. De flesta svenskar vet att den norska nationaldagen är något speciellt men färre vet hur den faktiskt ska firas. Tillsammans med Ulla Winbladh och Melanders får vi uppleva den magiska känslan av en riktigt god och glad grundlagsdag oavsett om den firas i hemmet eller på värdshuset.
Charlotte Rapp, Manager Sverige på Norges Sjömatråd och Seafood from Norway