Supertrenden Functional foods i fokus när Ulrika Davidsson släpper ny bok i november

Functional foods – eller mervärdesmat som det även översätts som – är på stark frammarsch i en tid av ultraprocessad och ohälsosam mat. Ulrika Davidsson är en av Sveriges mest populära kost- och hälsoprofiler och hennes nya kokbok Functional Foods – Mat för ett friskare liv som utkommer 19 november är fullspäckad med fakta, recept och kostplanering på temat.

– Hippokrates skrev redan 460 f.Kr. ”låt maten vara din medicin och medicinen vara mat”, och det gäller verkligen för Functional foods. Detta har ingått som filosofi i mina kostråd och recept de senaste tjugo åren, men jag har aldrig tidigare samlat det under ett och samma tak. I den här boken är all den kunskap jag har samlat på mig: fantastisk naturlig mat som arbetar bakom kulisserna och får dig att bli piggare, må bra och gör dig friskare, säger Ulrika Davidsson.

I Functional Foods är recepten baserade på mervärdesmat – hälsofrämjande och naturliga livsmedel som ger extra hälsofördelar utöver deras grundläggande näringsvärde. Näringsrikt kostschema med sex veckor fyllda av vitaminer, mineraler, antioxidanter och goda råvaror. Alla recept är kalori- och kolhydratsberäknade och fungerar för både periodisk fasta-anhängare såväl som den som vill nå sin optimala vikt enbart med god och vällagad mat.

En vana skapas som vi vet över tid – få vet det bättre än Ulrika som genom åren hjälpt tusentals människor till en mer hälsosam livsstil.

– Jag älskar att laga mat, det är verkligen min passion. Att kunna kombinera mat som är verkligt nyttig för kroppen med riktigt goda smaker är vad jag gör, och 7000 recept senare är det tydligt att jag aldrig kommer att tröttna, säger Ulrika.

För mer information, kontakta gärna:
Ulrika Albers, vd på Ulrikas Kickstart AB
Telefon: 070-581 07 94, e-post: u.albers@ulrikadavidsson.se
ulrikadavidsson.se

Bokfakta
Functional Foods – Mat för ett friskare liv | ISBN 9789189740648 | Utkommer 19 november Ulrika Davidsson är kostrådgivare, kokboksförfattare och ägare av Ulrikas Kickstart AB som erbjuder kurser kring hälsosamt ätande. Hon föreläser regelbundet om hälsosamma matvanor och hennes böcker har sålts i närmare en miljon exemplar.