Göteborgs yrkeshögskolor i nytt samarbete med lokalt näringsliv

Report this content

Under oktober börjar ett nytt samarbete mellan två yrkeshögskolor i Göteborg och svenskt näringsliv. De nya .net-certifieringsutbildningarna är fördelaktiga för de studerande, för CMS-företaget Umbraco och för webbyrån Webmind som får en kanal in till att rekrytera välutbildad kompetens.

Pressmeddelande den 16 oktober 2018

På såväl IT-högskolan som Teknikhögskolan påbörjas i slutet av oktober ett kompetensutvecklingsprogram för webbutvecklare. De studerande, i årskurs 2, blir certifierade i Umbracos Content Management System (CMS) som används av företag och organisationer över hela världen. Umbraco bidrar med hela certifieringen utan kostnad, ett belopp om 12 000 kr för varje enskild studerande. Utbildningen, som leder till certifiering, har ett stort värde för de studerande som blir mer attraktiva på arbetsmarknaden. Umbraco och yrkeshögskolorna planerar för att certifiera cirka 100 elever under hösten 2018 och våren 2019.

Det blir Umbracos Guldpartner i Göteborg, webbyrån Webmind, som håller i utbildningarna. Av åtta anställda är två Umbraco Certified Masters, vilka kommer att undervisa.

”Det är inte för mycket att säga att utvecklare älskar att bygga webbplatser i Umbraco. Den globala utvecklargemenskapen är mycket aktiv med att bidra till att utveckla systemet tillsammans med de många utvecklare i Umbraco HQ. Vi ser ett stort värde av att erbjuda skolornas studerande att tidigt bli en del av den världen. Dessutom får vi en guldkanal in och kan rekrytera talanger på YH-skolorna”, säger Jens Josefsson, byråchef Webmind.

Helén Olofsson, studerandeansvarigTeknikhögskolan säger:

”Certifieringen gör helt klart våra studerande mer attraktiva på arbetsmarknaden. Våra utbildningar är främst inom .net-programmering, så kursen passar väl in i vår kursplan. Jag ser ett bra företagssamarbete som ett av våra viktigaste uppdrag. Just denna kurs är en ny typ av samarbete i vår region och väldigt intressant för oss, eftersom certifieringskurserna ytterligare ökar attraktionskraften för våra studerande. Av de som utbildas hos oss är 92-100 procent ute i jobb omedelbart efter utbildningen.”

Marcus Andersson, verksamhetsansvarig IT-högskolan, som kommer att ha samma kurser, säger:

”Att Umbraco bistår med utbildningspengar gör en stor skillnad, annars hade det varit en väldigt stor kostnad för oss med våra 30 studerande som ska gå kursen. Certifieringskursen är fördelaktig för alla parter. Som utbildningsaktör ökar vi våra elevers attraktionskraft på arbetsmarknaden redan i skolbänken tack vare Umbracos verktyg. På så sätt bidrar också Umbraco till att fler på marknaden har kunskaper inom området.”

Studerande på Teknikhögskolan Elena Svensson Retuova håller med:

”På min LIA (praktik) på företaget Webmind har jag arbetat med Umbraco. Verktyget är ett användarvänligt Open source CMS, som används världen över, och det känns värdefullt och roligt att hela min klass nu också får möjligheten att gå kursen och certifiera sig i Umbraco”.

Mer information om programmet:

Om Umbraco

Umbraco är den största open source-CMS-lösningen i världen baserat på Microsofts .net-miljö. Verktyget används för att bygga såväl stora och komplexa som små och smidiga webblösningar. Bland kunderna finns EU, hundratals kommuner samt företag. Bakom verktyget står både en kommersiell organisation (Umbraco HQ) och ett aktivt forum med drygt en kvarts miljon användare runt om i världen.

Presskontakt Umbraco Sverige:

Susan Rose, 073 300 3010, susan@susanrose.se

Taggar:

Citat

Det känns värdefullt att hela min klass nu också får möjligheten att gå kursen och certifiera sig i Umbraco
Elena Svensson Retuova, studerande på Teknikhögskolan
Jens Josefsson, Byråchef Webmind