Nu har Göteborg fått 38 nya certifierade webbutvecklare

Report this content

Kompetensbristen inom webbutvecklingen ökar och är ett hot för företag och organisationer som vill utveckla sina affärer. Tack vare Umbraco, Webmind och Göteborgs yrkeshögskolor har nu utvecklarkompetensen höjts och fler studerande står redo att gå ut i yrkeslivet med professionell kompetens.

Pressmeddelande den 4 december 2018:

Genom ett nytt samarbete mellan företag, webbyrå och tre av Göteborgs yrkeshögskolor har kompetensen höjst när det gäller att jobba i det mycket använda webbpubliceringssystem (CMS) Umbraco, som hanterar innehåll på sajter och gör det enkelt att bygga och underhålla webbsidor. Bakom kompetensprojektet finns Göteborgsbyrån Webmind som bidrar med utbildning och projektledning, Umbraco, som bidrar med kostnaden för vardera studerande samt IT-högskolan, Teknikhögskolan och YRGO, där sistnämnda utbildning är bokad för 28 elever maj 2019. Totalt kommer närmare 100 studerande att få möjlighet att bli certifierade.

Två av utbildningarna har ägt rum i Göteborg och nu kan närmare 40 studerande kalla sig certifierad i ”Umbraco Fundamentals” med titeln Umbraco Certified Professionals. Ett växande antal webbyråer, både i Sverige och internationellt, bygger sina kunders webbsidor på Umbracos plattform eftersom den är så pass enkel att arbeta i.

De ansvariga på de berörda yrkeshögskolorna i Göteborg är överens om att certifieringen gör deras studerande mer attraktiva på en arbetsmarknad, som redan starkt efterfrågar deras kunskaper. Samarbetet innebär många fördelar för alla inblandade. De studerande får en värdefull certifiering redan innan de avslutat sina studier, vilket ger dem stora fördelar när de kommer ut på arbetsmarknaden. För skolornas del innebär certifieringen att de kan erbjuda sina studerande en bredare utbildning, som gör dem mer attraktiva för blivande sökande till yrkesskolorna. För Umbraco innebär det att fler får upp ögonen för vilket användarvänligt verktyg det är, och med fler certifierade utvecklare kan communityt och användningen av Umbraco fortsätta växa.

Umbracos Guldpartner i Göteborg, webbyrån Webmind, håller i utbildningarna.

”Vi ser ett stort värde i att vara medarrangör av certifieringskurserna. Det unika med Umbraco är att utvecklarna verkligen genuint älskar att jobba i systemet och bidrar till att utveckla det både sinsemellan och direkt med Umbraco HQ. Att Umbraco har blivit så utbrett beror i mångt och mycket på att företaget så frikostigt delar gratis verktyg och ny kunskap. Den andan delar och stöder vi! Som en extra bonus får vi en direktkanal att hitta talanger på yrkeshögskolorna”, säger Jens Josefsson, byråchef Webmind.

Mer information om programmet:

Om Umbraco

Umbraco är den största open source-CMS-lösningen i världen baserat på Microsofts .net-miljö. Verktyget används för att bygga såväl stora och komplexa som små och smidiga webblösningar. Bland kunderna finns EU, hundratals kommuner samt företag. Bakom verktyget står både en kommersiell organisation (Umbraco HQ) och ett aktivt forum med drygt en kvarts miljon användare runt om i världen.

Presskontakt:

Susan Rose, tel. 073 300 3010, epost: susan@susanrose.se

Taggar:

Citat

Jens Josefsson, byråchef Webmind.