Tecknar legoproduktionsuppdrag för Pernod Ricard värt 1,4 MSEK

Umida Group AB (publ) har inlett ett samarbete med Pernod Ricard avseende produktion av ekologiskt rött och vitt vin för restauranger och storkök. Avtalet gäller tills vidare från och med juli och estimeras bidra med ca 1,4 MSEK i nettoomsättning på 12-månadersbasis för Umida.

Umida Group AB (publ) och Pernod Ricard har inlett ett samarbete avseende produktion av rött och vitt vin i 10-liters bag-in-box-förpackning. Produkterna kommer att säljas under Pernod Ricards egna varumärke Winebar gentemot restaurangmarknaden.

"Det är glädjande att Umida och vår produktionsanläggning Götene Vin & Spritfabrik väljs som partner av Pernod Ricard. Jag ser den här överenskommelsen som ett bevis för vår konkurrensfördel inom produktionen av högkvalitativa ekologiska produkter med flexibilitet och snabbhet." säger Katarina Nielsen, VD för Umida Group AB (publ)

Pernod Ricard är ett av världens största dryckesföretag och en ledande aktör på den nordiska marknaden för alkoholhaltiga drycker. De viner som Umida producerar inom ramen för avtalet kommer att säljas via Pernod Ricards distributionspartner Carlsberg. Viner som levereras i 10-liters bag-in-box fungerar oftast som husets vin för restaurangerna, en produkt med höga krav på praktisk förpackning och produktkvalitet i förhållande till pris, allt för att möjliggöra en snabb och lönsam hantering gentemot restauranggästerna.

Avtalet mellan Umida och Pernod Ricard avser produktionsstart under juli och är ett löpande avtal.  Totalt estimeras kontraktet vara värt ca 1,4 MSEK på 12-månadersbasis för Umida.

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ) - Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2018.