Tecknar produktionsavtal med internationell producent om alkoholfri gin

Umida Group AB (publ) har genom dotterbolaget Götene Vin & Spritfabrik AB inlett samarbete med Ceder’s Drinks Ltd om produktion av CEDER'S alkoholfria gin. Den nya premiumprodukten lanseras i Storbritannien med Pernod Ricard UK som distributionspartner och väntas bidra med ett betydande tillskott i nettoomsättning för Umida Group AB med start i Q4 2018.

Alkoholfri gin, så kallad alt-gin, är ett internationellt snabbt växande segment. Konsumenter efterfrågar fler valmöjligheter när det gäller alkoholfria alternativ, framför allt när det gäller produkter med hög kvalitet och en sofistikerad upplevelse. Internationella undersökningar visar att en hög andel konsumenter söker efter fler sätt att minska sin alkoholkonsumtion, som en del av den globala hälsotrenden.

CEDER'S är ett nytt varumärke skapat av det äkta paret Craig Hutchison och Maria Sehlström. CEDER'S kombinerar parets rötter i en handgjord premiumprodukt baserad på rent svenskt vatten och sydafrikanska örter och kryddor. Produktportföljen innehåller tre olika smaker och erbjuds i exklusiva 50 cl-flaskor

"Det känns både hedrande och glädjande att få förtroendet från Ceder's Drinks Ltd att producera deras exklusiva produkt i ett spännande marknadssegment. Jag är väldigt nöjd med att vårt erbjudande i Götene Vin & Spritfabrik står sig så starkt när det gäller att fungera som en helhetslösning för internationellt inriktade vin- och spritproducenter, speciellt när produktkvalitet står i fokus och vi kan leverera på vår ambition att öka produktionen av alkoholfria och låg-alkoholhaltiga drycker." säger Katarina Nielsen, VD för Umida Group AB (publ).

CEDER'S lanseras fullt ut på den brittiska marknaden under hösten 2018. Produkten kommer att distribueras av Pernod Ricard och finnas till försäljning i alla större detaljhandelskedjor, t ex Sainsbury's och Tesco. Den brittiska marknaden är först ut och kommer att följas av andra marknader. CEDER'S alkoholfria alt-gin förväntas ha en stark potential att växa internationellt och bli ett omfattande legoproduktionsuppdrag för Götene Vin & Spritfabrik.

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 september 2018.