UMIDA: Delårsrapport Q3 2017

Kommentarer till resultat:

• Bolagets strategi att fokusera på egna varumärken och legoproduktion med högre lönsamhet ger effekt, vilket märks genom att bruttomarginalen ökar till 42% under Q3 jämfört med 24% föregående år.

• Både intäkter och resultat minskade planenligt under Q3 jämfört med föregående år främst som ett resultat av det strategiska beslutet att fasa ut det olönsamma legoproduktionsuppdraget för Constellation Brands men även p.g.a. intäkter och kostnader av engångskaraktär.

• I resultatet Q3 2016 finns en intäkt genom avyttringen av L.O.Smith varumärket till ett nettovärde om 7,2 MSEK.

• Engångskostnader är drivna av flytten av produktionslinjen från Åhus till Götene och belastar resultatet med 0,9 MSEK. Full effekt av de kostnadsbesparingar som bolaget uppnår genom flytten från Åhus kommer synas under 2018.

• Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -4,2 MSEK under Q3, vilket är en planerad minskning jämfört med föregående år och är hänförligt till ovan beskrivna kostnader och intäkter av engångskaraktär samt att samarbetet med våra nya säljpartners, Solera Beverage Group och Conaxess Trade, har tagit lite längre tid att få igång än förväntat. Bolaget räknar dock med att få full utväxling av dessa strategiska säljsamarbeten under 2018.

Katarina Nielsen, VD Umida Group AB (publ)
E-post: katarina.nielsen@umidagroup.com
Telefon: +46 (0) 70 759 08 90