UMIDA: Joluca listas centralt hos ICA

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) nyutvecklade serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca bygger på med fler centrala listningar. Denna gång är det Sveriges största dagligvaruhandelskedja, ICA, som listar produkterna centralt. Produkterna kommer att finnas tillgängliga för ICAs alla butiker från och med vecka 37.

Umida har tidigare kommunicerat att bolaget presenterat en ny serie av funktionsdrycker under varumärket Joluca. Drycken är framtagen tillsammans med humorgruppen JLC och försäljningen sker genom samarbete med Arvid Nordquist HAB.

Sveriges största dagligvaruhandelskedja ICA har med sina över 1200 butiker valt att centralt lista tre energidrycker från Joluca. Dryckerna blir med dessa centrala listningar tillgängliga för alla ICAs butiker vilket representerar ca 50% av marknaden.

Bolaget kommer att kommunicera löpande avseende ytterligare listningar, och därefter ge en samlad finansiell prognos för de nya produkterna. Totalt sett uppgick kategorin funktionsdrycker till 5,5 miljarder kronor 2023 i Sverige, där energidrycker utgör majoriteten av försäljningen.

”Som vi nyligen kommunicerade var mottagandet övervägande positivt för våra nya produkter från Joluca. Det vanligaste för nya produkter inom dagligvaruhandeln är att kedjorna vill se en bevisad försäljning innan centrala listningar kommer på tal, och att vi nu direkt får centrala listningar på ICA visar vilken tilltro som marknadens största aktör har till våra nya drycker. Distribution är nyckeln till framgång och med ICA med på tåget når vi ut till en betydande del av målgruppen.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.