UMIDA: Lanserar Ekobryggeriet Ekologisk Gin i 375 butiker den första mars 2023

Umida Group AB (publ) kommer att lansera den tidigare kommunicerade ginoffertvinsten för mars 2023 under varumärket Ekobryggeriet. Umida tecknade den 19 december en avsiktsförklaring att förvärva varumärket Ekobryggeriet som är marknadsledande i Sverige inom premiumtonic. Ekobryggeriets Ekologisk Gin blir nu den första spritprodukten under varumärket Ekobryggeriet. Den nya ginprodukten är ekologisk, hållbart val och kommer att lanseras i 375 butiker den första mars 2023.

Umida har tidigare kommunicerat vinsten av Systembolagets upphandling gällande gin med lansering den första mars 2023. Systembolaget sökte efter en klassik gin med tydlig ton av enbär och citrus. Efter blindprovningen stod Umidas produkt återigen som vinnare. Produkten kommer att lanseras i en 700ml flaska till konsumentpriset 239kr, den kommer att finnas tillgänglig i minst 375 butiker från den första mars 2023. Produkten är garanterade butikstäckningen under 12 månader innan produktens butikstäckning kommer bestämmas av försäljningen inom ginsegmentet. Produkten kommer att lanseras under varumärket Ekobryggeriet och blir den första produkten under varumärket inom ramen för Umidas ägande av varumärket.

”Det här är ett första exempel på hur vi kan få synergier i vårt aviserade förvärv av Ekobryggeriet. Varumärket är väldigt stark inom dagligvaruhandeln och säljer fler miljoner tonicflaskor per år. Jag har stor tilltro till att de konsumenter som köper sin tonic av Ekobryggeriet också är intresserade av att testa ett offertvinnande gin från samma varumärke. Kvalitet på ginen är hög och priset är attraktivt. Vår master blender har som alltid gjort ett fantastiskt arbete med vätskan och nu får produkten ett varumärke som är helt i linje med ekologiskt och hållbarhet. Jag hoppas att alla konsumenter av Ekobryggeriet tonic får en ny favoritgin under 2023.” säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ).