UMIDA: Lanserar idag Ekobryggeriet i Grekland

Umida Group AB (publ) lanserar idag tonic- och drinkmixervarumärket Ekobryggeriet i Grekland på Athens Bar Show. Etableringen i Grekland görs med den välrenommerade distributören ProDrinks. Grekland kommer bli den första pilotmarknaden i Ekobryggeriets internationella tillväxtresa.

Ekobryggeriet fortsätter att behålla positionen som det marknadsledande varumärket inom kategorin premiumtonic på den svenska dagligvaruhandeln men vi har hittills inte fokuserat nämnvärt på exportmarknaden. Innan förvärvet av Ekobryggeriet hade tidigare ägare en del ströförsäljningar till ett fåtal länder men ingen större etablering var på plats. Nu tas första steget att påbörja en etablering av Ekobryggeriet utanför Sverige och det sker först på den grekiska marknaden.

Den grekiska marknaden för premiumtonic är stor och leds av det kroatiska varumärket Three Cents, som förvärvades av Coca-Cola förra året för 45 miljoner Euro. För lanseringen av Ekobryggeriet i Grekland har bolaget valt att samarbeta med den lokala distributören ProDrinks, ett välrenommerat familjeföretag som bland annat etablerat och säljer Kopparbergs på den grekiska marknaden. Lanseringen sker på branschmässan Athens Bar Show. Athens Bar Show är en av Europas största mässor för bar och drinkbranschen. Årligen besöks mässan som pågår i två dagar av ca 10 000 personer.

”Med våra ekologiska tonic och drinkmixers med inspiration från nordiska smaker kommer vi erbjuda något nytt och spännande på den grekiska marknaden. Jag tror att produkter som Nordic Apple och Tonic Blåbär med fler kommer ha stora möjligheter att attrahera både lokala konsumenter och turister i Grekland. Konsumenterna är välbekanta med premiumtonic och förhoppningen är att Ekobryggeriet ska kunna ta en del av denna stora marknad.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.