UMIDA: Tecknar LOI om förvärv av Brands For Fans AB

UMIDA: Tecknar LOI om förvärv av Brands For Fans AB. En affär som innebär exklusiva samarbetsavtal med bl.a. Motörhead Vodka och Whisky och andra starka varumärken i musikbranschen

Umida Group AB (publ) har tecknat en avsiktsförklaring (letter of intent) om förvärv av 100% av kapital och röster i Brands For Fans AB, som främst utvecklar och säljer alkoholhaltiga drycker i nära samarbete med välkända och artister och starka varumärken. Umida tillförs genom affären en omsättning på c:a 15 mkr på årsbasis med en initial lönsamhet på c:a 10%.

Som tidigare kommunicerats har Umida Group AB (publ) en målbild att till år 2020 öka netto-omsättningen till 300 MSEK, bland annat genom en aktiv förvärvsstrategi för att bygga en stark bolagsgrupp med produktions-, distributions- och försäljningssynergier.

Umida och Brands For Fans AB har sedan tidigare ett samarbete avseende utveckling och produktion av alkoholdrycker. Brands For Fans har sedan starten 2012 snabbt vuxit utifrån affärsidén att via livsstilsprodukter stärka bandet mellan artister/varumärken och deras fans. Bolaget har ett nära samarbete med band som Ghost, Hammerfall, In Flames, Motörhead, Mustasch, Rammstein, Slayer, Status Quo och artister som Jonas Åkerlund och Plura. Tillsammans med Umida lanserades nyligen det första gemensamma projektet, artisten Plura Jonssons egna juldrycker Torpets glögg och Torpets akvavit.

”Detta förvärv ligger helt i linje med Umidas förvärvsstrategi att fokusera på starka varumärken med god lönsamhet och en underliggande utvecklingspotential. Vi arbetar nu för att inkludera denna välskötta verksamhet i Umidas växande portfölj av varumärken och ser omedelbara synergier både på intäkts- och kostnadssidan. På intäktssidan adderar vi en portfölj med starka produkter och varumärken som våra strategiska säljpartners, Solera Beverage Group och Conaxess Trade, kommer ta till en betydligt större marknad än Brands For Fans verkat på tidigare. På kostnadssidan har vi omedelbara synergier genom att flytta in deras produktion in i vår moderna anläggning i Götene. Vi välkomnar Brands For Fans AB och dess mycket kompetenta team till Umida-familjen och ser mycket fram emot att dra nytta av deras kompetens, stora nätverk och goda relationer.” säger Mats Jämterud, styrelseordförande i Umida Group AB (publ).

Avsiktsförklaringen omfattar ett förvärv av samtliga aktier i Brands For Fans AB. Brands For Fans produktion är outsourcad till olika produktionspartners och försäljningen sker via Systembolaget till svenska konsumenter samt internationellt via distributionspartners.

Affären värderar Brands for Fans AB till 3 mkr. Köpeskillingen om 3 mkr skall betalas genom nyemitterade B-aktier i Umida Group AB (publ). En Due Diligence process pågår och målsättningen är att slutföra affären innan årets slut. Brands For Fans AB har två aktieägare, Yvonne Wener och Sari Wiholm som också är fast anställda i bolaget och som kommer att fortsätta att driva och utveckla verksamheten enligt tidigare men i Umidas regi. Under det senaste verksamhetsåret 2015-2016 omsatte bolaget ca 15 mkr. Mer information om Brands For Fans AB finns på bolagets hemsida: www.brandsforfans.se.

”Brands For Fans AB har haft en fantastisk utveckling sedan bolaget grundades för 5 år sedan. Vi är mycket stolta över de produkter som vi tillsammans med våra samarbetspartners utvecklat och lanserat och för det mottagande de fått av konsumenterna, våra gemensamma fans. Det känns väldigt bra att tillsammans med Umida kunna planera för utveckling och expansion i Brands For Fans historia. Med Umidas resurser, kompetens och inte minst ambitioner är vi mycket entusiastiska inför framtiden, och det är också därför vi väljer att vara fortsatt engagerade framåt.” säger Yvonne Wener, en av grundarna i Brands For Fans AB.

"Det känns både roligt och spännande att ta vårt samarbete med Brands For Fans till nästa nivå. Vi har imponerats över deras kompetens och relationer när det gäller att utveckla och lansera högkvalitativa produkter och från båda håll har vi konstaterat hur väl vi kompletterar varandra. Även om omedelbara synergier finns på produktionssidan så ser vi den stora potentialen på marknads- och försäljningssidan och räknar med att efter integreringen kunna öka marginalerna på affären. Vi delar synen på hur viktigt starka varumärken och hög kvalitet är inom dryckesbranschen och hur nischprodukter och unika erbjudanden leder till lojala konsumenter och hög lönsamhet." säger Katarina Nielsen, VD för Umida Group AB (publ).

Mats Jämterud, Ordförande Umida Group AB (publ.), telefon: +46 (0) 70 663 72 72

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ.), Telefon: +46 (0)70 759 08 90

Yvonne Wener, Brands For Fans – Telefon +46 (0) 72 727 11 28

Sari H Wilholm, Brands For Fans - Telefon: +46 (0) 70-727 16 28

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2017.