Umida: Teckningsoptioner av serie TO 6 B nyttjades till cirka 91,25 procent

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG, KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Umida Group AB (publ) (“Umida” eller “Bolaget”) offentliggör härmed utfallet avseende nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 6 B, vilka emitterades i samband med Bolagets riktade emission under våren 2024. Totalt nyttjades 7 073 250 teckningsoptioner av serie TO 6 B för teckning av lika många B-aktier, motsvarande 91,25 procent av antalet utestående teckningsoptioner. Genom nyttjandet av teckningsoptionerna tillförs Bolaget cirka 9,2 MSEK före emissionskostnader.

Nyttjandeperioden för teckningsoptionerna av serie TO 6 B avslutades den 15 oktober 2024. Teckningskursen per B-aktie vid nyttjande av teckningsoptionerna av serie TO 6 B fastställdes till 1,3 SEK per B-aktie. Totalt nyttjades 7 073 250 teckningsoptioner av serie TO 6 B för teckning av 7 073 250 B-aktier, innebärande att cirka 91,25 procent av utestående teckningsoptioner av serie TO 6 B nyttjades för teckning av aktier.

Nyttjade teckningsoptioner har ersatts med interimsaktier (IA) i väntan på registrering vid Bolagsverket. Omvandlingen av interimsaktier till aktier beräknas ska ske inom cirka tre (3) veckor.

Aktier, aktiekapital och utspädning

Genom nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 6 B ökar aktiekapitalet med cirka 2 427 830 SEK, från cirka 12 595 932,11 SEK till cirka 15 023 762,11 SEK och medför en utspädning om cirka 16,15 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Antalet aktier ökar med 7 073 250 aktier av serie B, från 36 696 941 till 43 770 191 aktier av serie B. Antalet aktier, efter registrering av de aktier som tecknats med stöd av teckningsoptioner av serie TO 6 B, medför en fördelning om 100 aktier av serie A och 43 770 191 aktier av serie B.

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Denna information är information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2024

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Umida i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till USA, Australien, Belarus, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.