Umida: Uppdaterar försäljningsestimat för 2024 avseende Joluca

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) tillkännager att funktionsdryckerna under varumärket Joluca har uppnått en försäljning om ca 12 MSEK sedan lanseringen i augusti. På grund av högre efterfrågan än väntat uppdateras prognosen för 2024 till 20 - 25 MSEK i försäljning relaterat till Joluca.

Den 6 maj i år kommunicerade Umida en produktlansering av en serie funktionsdrycker under det egna varumärket Joluca, där humortrion JLC äger en minoritetspost.

Den initiala försäljningen under augusti och september har överträffat Bolaget försäljningsestimat för helåret som kommunicerades i pressmeddelande den 8 augusti 2024, varvid Bolaget höjer sitt estimat för 2024. Umida kommer att sälja Joluca produkter för cirka 12 MSEK under det tredje kvartalet vilket gör att estimatet för 2024 revideras till 20 - 25 MSEK.

Produkterna finns idag i cirka 750 butiker och antalet distributionspunkter ökar dagligen med en potential att nå ut till cirka 5 000 butiker under 2025.

"Lanseringen av Joluca har överträffat alla våra förväntningar och är vår mest framgångsrika lansering hittills. Engagemanget i sociala medier har varit enormt, där exempelvis ett inlägg på Jolucas Instagramkonto fick över 50 000 kommenterar vilket gör det till ett av de mest kommenterade svenska inläggen i år. Vi nådde vår försäljningsprognos för hela 2024 redan efter två månader och hade kunnat leverera större volymer om vi hade klarat av att producera i nivå med efterfrågan. Nu arbetar vi hårt med att skala upp produktionen och jag kan redan nu konstatera att Joluca blir vårt största varumärke i år trots bara 5 månaders marknadsnärvaro, det ger oss en bra ingång inför 2025. ” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.