Umida: VD-brev april 2024

Vi har redan lämnat det första kvartalet bakom oss och börjar nu närma oss högsäsongen för många av våra produkter. Förhoppningen är stor att vädret ska vända till varmare grader vilket får konsumenter att längta efter en kall gin och tonic. Påsken var årets första högtid och den föll ut väl försäljningsmässigt. Ett av bolagets viktigaste mål under året är att förbättra bruttomarginalen från de nivåer vi såg under 2023. Vi tog många viktiga och tuffa beslut under 2023 vilket möjliggjort att vi under 2024 redan sett tydliga förbättringar på många produkter.

Under inledningen av året har vi fortsatt att förbättra affären kring Ekobryggeriet som vi förvärvade under förra året. Vi har nyligen passerat ett år som ägare av varumärket och det har varit en spännande och gynnsam resa. Under 2023 fick vi lägga mycket tid på att förbättra marginalerna, receptur, säljbearbetning m.m. för att få varumärket välmående. På toppen av detta har distributionen avsevärt förbättrats med först nya listningar hos COOP där varumärket knappt var representerat när vi tog över och senare de kraftigt förbättrade listningarna hos Axfood vilka rullat ut denna vecka. Det är väldigt tillfredsställande att se våra nya 500 ml flaskor på hyllan hos Axfoods butiker. Förbättringarna i marginalerna och distributionen gör att Ekobryggeriet nu står på en betydligt mycket bättre nivå än för ett år sedan. För 2024 har vi också etablerat en betydligt starkare kampanjplan med både centrala kampanjer och selektiva kampanjer ute i butikerna.

Vi har också under det första året med Ekobryggeriet lyckats utveckla och lansera Sveriges klart bäst säljande gin, Ekobryggeriet Ekologisk gin, som ensam stod för över 20% av volymen svenska gin som såldes på Systembolaget under 2023. Totalt såldes det över 400 000 liter Svensk gin varav produkter från Umida stod för över 30%, eller 133 000 liter vilket kan jämföras med det näst största varumärket, Hernö Gin, som nådde 79 000 liter. Vi har alltså med Ekobryggeriet i spetsen blivit den aktör som säljer klart mest svensk gin på Systembolaget vilket var en målsättning som sattes upp 2021 när vi lanserade vår första gin under varumärket ELIN.

Vi får en del frågor från investerare kring hur vår skuldsida ser ut och vad de olika raderna i balansräkningen innehåller. Per bokslutet den 31 december 2023 uppgår totala skulderna till ca 63 MSEK uppdelat på främst bankskuld, checkkredit, leverantörsskulder och övriga skulder. Jag kommer här redogöra i text med förhoppning att tydliggöra för alla våra aktieägare vad dessa rader innehåller och bolagets inställning till dessa poster.

Bolaget har skulder till DBT Bank om totalt ca 9 MSEK per utgången av 2023 vilket är lån som upptagits, dels vid förvärvet av Ekobryggeriet samt under 2022 för att stärka upp kassan. Båda dessa lån har en hanterbar ränta och avses amorteras ner under 2024. Bolaget har också en checkkredit hos SEB om totalt 5 MSEK.

Under raden leverantörsskulder återfinns de inköp bolaget gjort från leverantörer och som ännu inte betalats för. Denna post är av naturliga skäl högre under det fjärde kvartalet då vi har en högre försäljning och omsättning av våra produkter. Vi arbetar givetvis med att avtala så långa betalningsvillkor som möjligt mot våra leverantörer för att på bästa sätt nyttja vår likviditet. Bolaget har långsiktiga och bra relationer med sina leverantörer vilket hjälper bolaget när kassaflödet periodvis är lägre. Denna post varierar över kvartalen men med nuvarande omsättning bör den ligga mellan 10-15 MSEK som ett snitt under året.

Under raden övriga skulder återfinns till stor del alkoholskatt vilket är en punktskatt som vi erhåller från Systembolaget inom 30 dagar från försäljning av en vara och har sedan förenklat ytterligare 30 dagar på oss att betala in skatten till Skatteverket. Detta gör att vi alltid har en obetald post om alkoholskatter vilket kan uppgå till en väsentlig summa. Under 2023 erhöll bolaget ca 55 MSEK i alkoholskatt från försäljning till Systembolaget.

Kort sammanfattat utgör alltså merparten av skuldsidan poster som syftar till att bibehålla ett hälsosamt kassaflöde. Det fluktuerar under året och är inget som bolaget ser som problematiskt. Under kvartalet genomfördes även en riktad emission om 8 MSEK för att stärka balansräkningen och vi har i nuläget inte behov av ytterligare kapitaltillskott, såvida det inte är i direkt anslutning till en offensiv satsning.

Framför oss har vi nu maj och juni vilket med nuvarande produktportfölj är några av årets viktigaste och starkaste månader. Vi kommer jobba med högt kampanjtryck inom dagligvaruhandeln och fortsätta stötta våra listade varumärken på Systembolaget. Under inledning av året har vi arbetat intensivt med nya lanseringar som vi kommer att berätta mer om inom kort. Vi ser positivt på starten av 2024 och är försiktigt optimistiska till resterande månader av året.

Stockholm 23 april 2024

Filip Lundquist