Umida: VD-brev oktober 2023

Hej alla aktieägare,

Jag hoppas att allas höst har börjat på bästa sätt. För oss på Umida går vi nu in i väldigt intensiv period med högsäsong för både sprit och glögg. Som kommunicerat vid den senaste delårsrapporten har vi fortfarande utmaningar med bruttomarginalen vilket pressar lönsamheten. Under hösten kommer vi se högre bruttomarginaler jämfört med de rekordlåga nivåerna vi såg under det andra kvartalet men vi behöver nå än högre nivåer för att bli tillfredsställda. Den svaga svenska valutan och inflationen i Europa har satt bruttomarginalen under hård press under 2023. Vår försäljning fortsätter att vara god trots att vi ser stora tapp inom många kategorier hos Systembolaget. Ett av segmenten som har det mest utmanande är mörk rom som backar hela 10% i volym under 2023 jämfört med 2022, totala backar sprit 3% i volym jämfört med 2022.

Trots stökigheter vid the Nordic Soda Companys konkurs vilket medförde att vi förlorade mer än en månads försäljning behåller Ekobryggeriet sin position som marknadsledande varumärke inom kategorin premiumtonic inom svensk dagligvaruhandel vid AC Nielsens senaste mätning. Vi har under sommaren genomfört flertalet kampanjer och fått ut många exponeringspallar runt om i Sverige. Till nyår kommer vi att ha en rikstäckande kampanj på ICA. Vi kommer även under hösten att återinföra en populär produkt, Hjortron, samt ta bort några smaker som har för låga volymer. Vi jobbar även med nya innovationer för 2024. En tydlig trend vi sett under senaste månaderna är att många konsumenter söker större förpackning, 500 ml. Vi har ett bra sortiment av tonic på 500 ml vilket vi kommer att jobba mer aktivt med under hösten och under 2024 för att möta den efterfrågan. Den första spritprodukter inom Ekobryggeriet, Ekobryggeriet Gin, säljer bra och kommer att få stanna kvar på Systembolagets hyllor efter att den garanterade listningsperioden löper ut den sista februari 2024. Försäljningen fortsätter att ligga på en nivå runt 2500 flaskor i veckan.

Den första september lanserade vi den sjätte produkten inom ELIN-familjen på Systembolaget. Ytterligare en offertvinst har gjort entré, ELIN Premium Gin i PET-flaska till det attraktiva konsumentpriset om 199 kr. Produkten finns på hyllan i Systembolagets alla butiker. För den första produkten inom ELIN familjen, ELIN Ekologisk cider kan jag glatt meddela att den försvarade sin position och kommer att finnas på hyllan i ca 200 butiker även under nästa sommar vilket är högsäsongen för ciderförsäljning. 2024 blir den femte säsongen som ELIN Ekologisk Cider finns på Systembolagets hyllor. ELIN Premium Gin i 700 ml glasflaska som lanserade första december 2022 har haft det tufft att ta en position inom det högt konkurrensutsatta ginsegmentets toppskikt. Produkten har sålt över vår säljprognos och med det sålt ut lagret vid två tillfällen med tyvärr är försäljningen ändå för låg för att behålla sin höga distribution. Produkten kommer att fortsätta finnas på hyllorna men i färre antal butiker framöver.

JÄRN har haft en kraftig tillväxt sett till varumärkeskännedom de senaste månaderna och utveckling går i rätt riktning. Vi har från sommaren och framåt börjat komma ut i dagligvaruhandeln och vi jobbar aktivt med aktiveringar i butik för att driva på penetrationen. Vi genomför provsmakningar i butik och gör det alltid tillsammans med Ekobryggeriets produkter för att maximera utväxlingen på våra investeringar. Feedbacken från konsumenter som testar produkterna är övervägande positiv.

Det fortsätter att bubbla mycket kring alkoholfritt och Socialstyrelsens nya riktlinjer kring alkoholkonsumtion ligger väl i tiden för JÄRN. Vi är fortsatt ganska ensamma inom kategorin alkoholfri sprit vilket gör att vi tar marknadsandelar och får väldigt bra placeringar. Vi har jobbat hårt under början av hösten med införsäljningen mot julbord vilket är en stor högtid för både sprit och alkoholfria alternativ.

Vi får fortsatt en hel del frågor kring hur försäljningen av KISS portföljen fortlöper i USA. Vår distributör fortsätter att sänka sitt lager och med det betala av sin skuld, det går dock fortsatt långsamt. Under hösten gör KISS enligt egen utsago sin sista konsertrunda i USA med en stor final i New York under början av december. Vi närvarar självklart i den grad vi kan och förhoppningen är att detta kommer ge en extra boost till försäljningen. Vår partner i Michigan, Imperial Beverage, fortsätter att göra ett bra jobb sedan lansering i början av sommaren och Michigan är vår bästa stat efter Kalifornien. Även i Michigan förbereds det för kommande konserter. Vi jobbar på med att öppna upp fler stater för att på det sättet nå fler fans samt få avsättning för produkterna som finns i USA.

Nu är vi redan inne i det fjärde kvartalet som brukar vara vårt starkaste kvartal tack vare de stora dryckeshögtiderna och vi kommer arbeta för att göra ett försäljningsmässigt starkt avslut på 2023. Våra glöggprodukter kommer också hjälpa till att förbättra bruttomarginalen under det fjärde kvartalet.

Stockholm 6 oktober 2023

Filip Lundquist