UMIDA: Vinner Systembolagets första offert för cider/blanddryck med låg sockerhalt. Lanserar ELIN Päron 1 december 2021.

Umida Group AB (publ) har vunnit Systembolagets senaste upphandling av blanddryck. Systembolaget sökte för första gången en blanddryck med en begränsad sockernivå om 10gr/liter. Umida vann upphandlingen med produkten ELIN Päron som lanseras den 1 december 2021 och beräknas generera ca 3 MSEK i nettoomsättning under den garanterade listningsperioden.

Systembolaget söker ständigt efter nya och innovativa produkter. Sockernivåer i drycker och matvaror har varit ett hett diskussionsämne under de senaste åren och Systembolaget har med anledning av detta skapat ett helt nytt segment inom cider/blanddryck. Inom det nya segmentet får enbart produkter med en sockerhalt under 10gr/liter finnas. Systembolaget har sedan tidigare några blanddrycker med en sockerhalt under 10gr/liter men detta är den första officiella upphandlingen inom det nya segmentet. Upphandlingen sker genom blindprovning av inlämnade prover.

Umida påvisar återigen sin höga kvalitetsnivå gällande framtagning av nya produkter. ELIN Päron är per definition en blanddryck men smakmässigt är den i linje med en cider. Basen är äppelvin smaksatt med päron. ELIN Päron innehåller inget tillsatt socker utan det enda sockret som finns i produkter är restsötman från vinet om 1,98gr/liter.

Under 2020 lanserade Umida ELIN Ekologisk Cider med smak av svartavinbär och blåbär. 1 juni 2021 lanserades den andra produkter inom varumärket ELIN, ELIN Gin Grapefrukt. Bägge dessa produkter är också offertvinster och nu växer varumärket ELIN med en blanddryck av den populära smaken Päron. Detta innebär att Umida från 1 december 2021 kommer att ha tre produkter inom varumärket ELIN på hyllorna i Systembolagets fasta sortiment. ELIN Päron kommer att finnas i 343 butiker.

”Det är glädjande att vi på kort tid kan utöka varumärket ELIN med ytterligare en offertvinst. Vi strävar som alltid efter att vara ett innovativt dryckesföretag med mycket hög kvalitet på våra produkter och denna offertvinst bekräftar detta på ett betryggande sätt då konkurrensen som vanligt varit mycket hård. Jag är otroligt imponerad över vårt starka team som fortsätter att leverera nya produkter på högsta nivå. Vi har fått väldigt fin respons på varumärket ELIN och en ELIN Päron har goda möjligheter att sälja bra och bli en långlivad produkt.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB (publ).

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ)                      Telefon: +46 (0) 769 42 41 21