UMIDA: Vinner Systembolagets senaste upphandling av gin, vinsten beräknas tillföra ca 5 MSEK i nettoomsättning

Umida Group AB (publ) vinner ytterligare en upphandling av gin på Systembolaget och befäster sin position som den ledande aktören när det kommer till att vinna ginupphandlingar. Under det senaste två åren har Umida vunnit fem av Systembolagets totalt tio ginupphandlingar. Ginen kommer att lanseras den första september under ELIN Premium Distilled Gin i en 50-cl PET flaska. Den nya ginen beräknas generera ca 5 MSEK i nettoomsättning under sin garanterade listningstid.

Vid Systembolaget senaste upphandling av gin söktes ett nytt format av en redan fast listad produkt från segmenten okryddat brännvin, kryddat brännvin eller gin. Umida offererade bland annat sin listade ELIN Premium Distilled Gin i en 50-cl PET-flaska. Produkten slutade etta vid Systembolagets blindprovning och kommer nu att lanseras den första september i 446 butiker vilket motsvarar en marknadstäckning om 99%. Produkten är garanterad sin distribution under 9 månader från och med den första september. Denna vinst befäster Umidas position som ledande inom gin. Under de senaste två åren har Systembolaget sökt och lanserat tio ginprodukter via upphandling med blindprovning, Umida har lyckats vinna fem av dessa. Totalt finns det över 800 leverantörer till Systembolaget och konkurrensen vid dessa upphandlingar är stenhård vilket gör detta resultat näst intill overkligt.

Umidas egna varumärke ELIN utvidgas nu, från den första september kommer sex produkter finnas fast listade på Systembolagets butikshyllor. Varumärket har haft en expansiv tillväxt sedan den första produkten, ELIN Ekologisk Cider Blåbär och Svartavinbär, lanserade under 2020. Totalt beräknas nu ELIN-varumärket nå en nettoomsättning om ca 10 MSEK under 2023.

”Vårt produktutvecklingsteam har gjort det igen! Vi har återigen bevisat att våra vätskor håller absolut högsta klass. Jag är otroligt stolt över teamet som de senaste åren fullständigt krossat motståendet när det kommer till att skapa högkvalitativa produkter som vinner blindprovningar. Att vi också fortsätter att växa varumärket ELIN är väldigt bra. På tre år har varumärket gått från en till sex produkter fast listade på Systembolagets hyllor och alla har kommit in via upphandlingsvinster. Denna nya gin kommer att addera ca 2,5 MSEK i nettoomsättning redan under 2023, resten av den garanterade försäljningen kommer under 2024. Förhoppningsvis kommer även denna ELIN produkt, likt sina syskon, leva kvar på hyllorna efter den garanterade listningsperioden.” säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ).