UMIDA: Vinner Systembolagets senaste upphandling av mörk rom och stärker sin ledande position inom hållbara spritdrycker

Umida Group AB (publ) har vunnit ytterligare en upphandling hos Systembolaget. Vid denna upphandlingsomgång sökte Systembolaget efter en mörk rom med hållbarhetscertifiering. Den nya romprodukten blir den första hållbart val-certifierade romen hos Systembolaget och kommer att lanseras i 375 butiker den första juni 2023. Produkten beräknas generera minst 4 MSEK under den garanterade listningsperioden på 12 månader.

Den fösta spritprodukten hos Systembolaget som kommer att få märkningen hållbart val är ELIN Ekologisk Vodka. ELIN Ekologisk Vodka har godkänts i alla instanser och kommer inom kort att märkas upp som hållbart val. Den första mars lanserar vi Ekobryggeriet Ekologisk Gin som även den är hållbart val, och den första juni kommer nu vår tredje spritprodukt med märkningen hållbart val. Fr o m juni kommer bolaget således att ha en vodka, en gin och en mörk rom som alla är certifierade enligt Systembolagets märkning hållbart val.

Umida har vunnit Systembolagets senaste upphandling av mörk rom. Systembolaget sökte efter en mörk rom som skulle vara balanserad, söt, smakrik och lagrad med inslag av fat och bränt socker. Efter blindprovningen stod Umidas återigen som ensam vinnare. Produkten kommer att lanseras i en 700ml glasflaska till konsumentpriset 379kr, och finnas tillgänglig i minst 375 butiker från den första juni 2023. Produkten är garanterad butikstäckning under 12 månader innan butikstäckningen därefter kommer bestämmas av dess försäljningen inom segmentet.

Som vi tidigare kommunicerat har Systembolaget ett stort fokus på hållbarhet och att hjälpa konsumenter att göra hållbara val. För att underlätta för konsumenterna har Systembolaget instiftat en egen märkning, hållbart val, som tydligt framgår på butikernas hyllkanter. Systembolagets Tv-reklam under hösten och vintern har även den fokuserat på märkningen hållbart val. Per dagens datum finns det ingen spritprodukt i Systembolagets stora utbud av 4 378 spritprodukter som klarat samtliga kriterier för att få märkningen hållbart val. För att en produkt ska få märkas som hållbart val krävs att produkten går igenom en granskning och uppvisar flertalet kriterier som är hållbara för miljön och för arbetsklimatet.

”Att vi vinner ytterligare en offertvinst i hård konkurrens är fantastiskt. Att vi också tar ledartröjan inom Systembolagets arbete med hållbara val för spritprodukter är också fantastiskt och visar att vårt kvalitetsmedvetna arbete bär frukt. Jag är övertygad om att konsumenterna kommer sträva efter att göra fler hållbara val framöver och med Systembolagets hjälp kommer detta bli både tydligt och lätt i butikerna. Mörk rom är ett stort spritsegment som vuxit kraftigt de senaste åren både i Sverige och internationellt. Vi har nu tre produkter på Systembolagets hyllor inom mörk rom, Motörhead Premium Dark Rum, Night Watch Dark Rum och KISS Black Diamond. Vår nya produkt skall komplettera redan existerande utbud så att vi kan fortsätta att växa i segmentet mörk rom.” säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ).