Fler kvinnor i Uminovas Startup-program

Pressmeddelande från Uminova Innovation
Rekordmånga bolag sökte till vårens startup-program på företagsinkubatorn Uminova Innovation i Umeå. I skaran av utvalda entreprenörer är en större andel kvinnor än i tidigare omgångar. En av de antagna är Helena Nydahl som med sin energitekniska innovation vill bidra till en bättre miljö.

Totalt 45 ansökningar kom in till vårens omgång av Startup-programmet, några fler än i höstas. Anders Blomberg är en av de programansvariga affärsutvecklarna och är nöjd med intaget.

Stort steg framåt
- Det är särskilt glädjande att fyrtio procent av de antagna idéerna kommer från kvinnor. Det är ett stort steg framåt, då siffran tidigare legat på runt femton procent, säger han, och gissar att ökningen beror på samverkande orsaker, så som fler förebilder och ett större kommunikationsgenomslag som gjort att fler kvinnliga idébärare nu tar steget.

Goda idéer
Helena Nydahl, ingenjör och forskarstudent inom energiteknik, är en av deltagarna:

- Det var spännande att höra om allas projekt. Det finns väldigt mycket kompetenta människor med goda idéer i Umeå, sa hon efter första träffen.

Tryckluftslagring
Helena Nydahl har tillsammans med sin kompanjon Annica Marmolin tagit fram en prototyp för miljövänligare tryckluftslagring, något som kan effektivisera tillverkningsindustrin och bidra till ett bättre klimat.

Hon sökte till Startup-programmet för att hitta bra metoder för bolagsbyggandet, få deadlines så att arbetet fortskrider på ett bra sätt, och inte minst få stöd i att definiera kunderna och deras behov.

Kartlägga marknaden
- Som tekniker är både jag och min kompanjon väldigt intresserade av att utveckla tekniken, men för att detta ska bli en gångbar produkt måste vi också kartlägga vad marknaden behöver och vill ha, säger hon och fortsätter:

- Det är otroligt bra att den här möjligheten finns. Jag hoppas att alla studenter och forskare vet om det. Kunskaperna jag får med mig från programmet och alla workshops på Uminova kan jag också använda till att förbättra min forskning.

Presskontakt Uminova Innovation
Hanna Kangassalo
hanna.kangassalo@uminovainnovation.se

Uminova Innovation
Uminova Innovation är en företagsinkubator som stöttar människor med goda idéer och stora ambitioner. Vi vill att de ska skapa hållbara företag med produkter eller tjänster som löser verkliga problem, gärna på en global marknad.

Mer om Startup-programmet
Programmet ges två gånger per år, vår och höst, och vänder sig till startups från akademin och näringslivet. Deltagarna, som valts ut genom ansökan och intervju, får i workshopform möta inspirerande och kunniga affärsutvecklare och erfarna entreprenörer. I samspel med varandra verifiera de sina idéer enligt lean startup-metodiken.