Pionjär inom VR-spel till Umeå Tech Arena

Report this content

Hennes VR-spel är en av branschens hetaste snackisar innan det ens har lanserats. Nu står det klart att Jenny Nordenborg, VD och medgrundare av spelstudion Neat Corp, är en av huvudtalarna på Umeå Tech Arena 6 december.

– Jag vill berätta om min resa från den lilla studion i garderoben till att jobba med världskända spelprofiler. Vikten av att kunna både nörda och nätverka, och styrkan i att vara en liten, flexibel och oberoende studio.

Jenny Nordenborg är spelskaparen som gav sig in i branschen som nittonåring och som nu drygt tio år senare är ledare för Neat Corp – studion bakom det omtalade VR-spelet Budget Cuts, som redan innan lansering har vunnit pris för bästa spel på VR- och AR-mässan Vision Summit i Los Angeles och vars demoversion har hyllats av spelare världen över.

Det färdiga spelet släpps i början på nästa år. Samtidigt har Jenny Nordenborg gått in som studiochef på Glorious Games Group (före detta Stardoll), för att, som hon säger ”bygga något som fortfarande är hemligt, men naturligtvis också otroligt spännande”.

Hur ser då en av Sveriges ledande VR-spelpionjären på den annalkande VR-boomen?

– Det kommer säkerligen dröja några år till innan vi löst upp knuten av att inte ha tillräckligt med högkvalitativt content för att få användare, och för få användare för att ekonomiskt rättfärdiga högkvalitativt content. Men vi är onekligen fortfarande på väg.

Umeå Tech Arena arrangeras på Väven 6 december av Uminova Innovation och dess branschsatsning Infotech Umeå. Temat är Reality Check – om VR och AR, virtuella och förstärkta verkligheter. Läs mer här.

Kontaktperson
Vill du prata med någon av arrangörerna, talarna eller ackreditera dig till eventet, hör av dig till Linus Stark, marknadsansvarig på Infotech Umeå:
linus.stark@uminovainnovation.se

Taggar: