Sju företag från Västerbotten får innovationsbidrag

Report this content

Sju startups från Västerbotten är med när 133 bolag med innovativa affärsidéer får dela på närmare 40 miljoner från Vinnova.

De sju bolagen från Västerbotten som får finansiering från statliga Vinnova är Servicenode, Instrube, Zunzun, Thnx Innovation, FarmBioTech, Mucocort och Write Your Self.

Sammanlagt är det 133 bolagen från hela Sverige som valts ut och får ett bidrag på upp till 300.000 kronor för att utveckla nyskapande, hållbara lösningar som kan nå marknaden och bidra till Sveriges utveckling och konkurrenskraft.

Digitala protokoll
Servicenode får finansiering för att utveckla en tjänst som gör att obligatoriska protokoll för exempelvis ventilationskontroll kan skapas och distribueras till alla berörda parter direkt via mobiltelefonen.

– Projektet handlar om att vi ska ta fram verktyg för att enkelt skapa mer avancerade formulär och metoder för att enkelt signera och distribuera dessa till formulär till alla berörda parter. Främst handlar det om formulär som har lagkrav att skickas in till kommuner eller besiktning, berättar Johannes Nylund, grundare av Servicenode.

– Detta görs manuellt väldigt ofta och vi skapar ett sätt som gör att dokumentet bara behöver upprättas en gång, sedan skickar systemet iväg det till alla parter i det format de önskar. Detta innebär vi kan digitalisera den här processen och helt sluta med analog dokumentation på plats vid ventilation, kyla och mycket annat, fortsätter Johannes Nylund.

Tidig utveckling
Stödet ges till unga företag som befinner sig i en tidig fas i sin utveckling där annan finansiering kan vara svår att få.

– Startup-bolag spelar en avgörande roll för Sveriges utveckling. En spännande trend vi ser är att allt fler startups utvecklar nya lösningar som bidrar till ett hållbart samhälle, säger Ylva Strander, ansvarig för Vinnovas program Innovativa startups.

Fler startups
Instrube får finansiering för att utreda marknadsmässiga och regulatoriska förutsättningar för råd från främsta expertis inom idrottsmedicin.

Zunzun har fått finansiering för uveckling av intelligentare och snabbare e-handelssidor med hjälp av maskininlärning.

Mucocort får finansiering för en ny oral behandling för behandling av aftösa munsår.

FarmBioTech AB får finansiering för innovativa system med avseende på bärarmaterial och processreglering för att öka biogasproduktionen på gårdsnivå.

Thnx Innovation får finansiering för att med hjälp av AR införa den digital funktionen ”relaterade produkter” i den fysiska butiken.

Write Your Self får finansiering för en tjänst som erbjuder professionella aktörer ett digitalt utbildningsprogram i terapeutiskt skrivande.

Emmy Ericsson
emmy.ericsson@uminovainnovation.se

Uminova Innovation
Uminova Innovation är en företagsinkubator i Umeå som stöttar människor med goda idéer och stora ambitioner. Vi vill att de ska skapa hållbara företag med produkter eller tjänster som löser verkliga problem, gärna på en global marknad.