Smart webbextension prisades på Startup Demoday i Umeå

Report this content

Entreprenören Raphaela Bieber Bardt bakom bolaget MetaDate kammade hem förstapriset i Uminova Innovations pitchtävling Startup Demoday på onsdagskvällen. Hennes affärsidé är en webbläsarextension som fungerar som ett osynligt lager som man kan rita på och dela med andra.

Höstens omgång av Uminova Innovations Startupprogram avslutades under onsdagen med Startup Demoday, en pitchtävling på Allstar i Umeå med totalt 50 000 kronor i prispotten. Entreprenörerna från programmets tolv bolag fick gå upp på scenen och på bara två minuter göra sitt bästa för att övertyga juryn och publiken om sin affärsidé. Anton Linder och Fredrik Lundmark från Bifrosts Sports pitchade sin digitala mötesplats för utövare och arrangörer inom sporten MMA, och när de kom ner från scenen kände de sig nöjda.

– Det var som inför en fight, spänt. Vi har övat och övat i Fredriks vardagsrum. Vi har verkligen försökt att bli kärnfulla, sa Anton Linder.

För killarna var pitchen avslutningen på tre lärorika tre månader. De är tacksamma för platsen i startupprogrammet eftersom de menar att man i Sverige generellt sett inte har så stor förståelse för kampsporter.

– Hjälpen vi fått i programmet är ovärderlig. Jag har fått ett större självförtroende. Coacherna har hjälpt oss att bli tydliga. När vi började så jobbade vi utifrån vår syn på problemen i branschen. Nu arbetar vi utifrån det vi vet att våra kunder behöver, sa Fredrik.

På Startup Demoday bedömer juryn pitcherna utifrån tre kriterier: potential på marknaden, genomförandet och teamet. Den tre bästa pitcherna får dela på 50 000 kronor från Nordea.

Vinnaren, som avslöjades på Uminova Innovations event Umeå Tech Arena senare på onsdagskvällen, blev entreprenören Raphaela Bieber Bardt bakom bolaget MetaDate. Hennes affärsidé är en webbläsarextension som fungerar som ett osynligt lager som man kan rita på och dela med andra. Som penna och papper, fast direkt i webbläsaren.

Motiveringen från juryn: ”This team is on top of things. Meeting a need that is obvious for many of us. The solution will make life easier. Saving time when people collaborate”.

– Det känns fantastiskt. Det är framför allt en bekräftelse på att det är en idé som bär, att det finns ett intresse för detta och att det är rätt sak att satsa på. Prispengarna kommer att gå till bolagisering. Mitt nästa steg blir att hitta investerare för teknik och utvecklingstid kostar, sa Raphaela.

SmartFreezer kammade hem andraplatsen och 10 000 kronor, och RobotikUm tredjeplatsen och 5 000 kronor.

De tolv pitcherna på Startup Demoday (entreprenörer inom parentes):

• Bring Music (Alexandra Hägg) – Förmedling av livemusik

• Smart Uppkoppling (Edvin Stenmark) – Tillgänglighet och uppkoppling i arbetslivet

• GoodFood (Sabina Andersson) – Guide för bättre livsmedel

• Bifrost Sports (Anton Linder, Fredrik Lundmark) – Plattform för kampsportsutövare och arrangörer

• WhereAbout (Joseph Aka, Nils Seye Larsen, Patrik Kikuni) – Plattform för att hitta upplevelser och människor med samma intressen

• Digital Recruitment Tool (Carolina Lundberg) – Effektivare rekrytering

• SmartFreezer (Barbara Terebieniec) – Organisering av frysta labbprover

• RobotikUm (Artem Shiryaev, Anton Shiryaev, Leonid Freidovich, Gunnar Erlanson) – ny robotteknik för automation

• MetaDate (Raphaela Bieber Bardt) – webbläsarextension som fungerar som ett osynligt lager som man kan rita på och dela med andra

• Weight Sense (Niclas Carlén, August Forsman, Jesper Svensson) – Visualisering av innehåll i behållare

• Kvittra (Zacharias Tjäder) – Lösning för digitala kvitton
  • Jalvah (William Nordin) – Mötesplats för entreprenörer och investerare

I juryn

• Victor Ericson, Nordea
  • Inger Rönnberg, GE Healthcare
  • Mattias Eriksson, Partnerinvest Övre Norrland
  • Annika Wiktröm, Uminova Innovation
  • Ullamaria Granåsen, Uminova Innovation

Detta är Uminova Innovations startupprogram

• Ges två gånger per år, vår och höst och består av en serie workshops.
  • Tar in 10-15 startup-team via ansökan och intervju.
  • Riktar sig till dem som vill göra verklighet av sina affärsidéer.
  • Erbjuder draghjälp i form av coachning, gästande experter och erfarenhetsutbyte i
     gruppen.
  • Kostnadsfritt tack vare Uminova Innovations finansiärer.
  • Arbetsspråk engelska, för att inkludera fler.
  • Deltagarna är automatiskt med och tävlar om stipendier till ett värde av 50.000 kronor.

Snart öppnar Uminova Innovation antagningsprocessen för vårens omgång av startupprogrammet. Läs mer på uminovainnovation.se/startup.

Emmy Ericsson, vik. kommunikationsansvarig Uminova Innovation
​070-252 48 47
emmy.ericsson@uminovainnovation.se

Uminova Innovation
Uminova Innovation är en företagsinkubator i Umeå som stöttar människor med goda idéer och stora ambitioner. Vi vill att de ska skapa hållbara företag med produkter eller tjänster som löser verkliga problem, gärna på en global marknad.

Taggar: