Umeås startups skriker efter studenter

Flera av Umeås startupbolag är i stort behov av arbetskraft och söker därför studenter som kan jobba vid sidan av sina studier. Ett av bolagen är Thingmap som hoppas träffa många studenter på Startup Coffee, tisdag 25 oktober.

Thingmap är en molntjänst som hjälper användaren att hitta den rätta personen att prata med i en stor grupp eller organisation. Företaget grundades 2016 av Melisande Middleton och Tor Sandén och har redan börjat beta-testa sin tjänst internationellt.

Företaget söker nu studenter som kan bidra med sin tid, framförallt för utveckling av användargränssnitt. Men vad studenterna redan kan är inte det viktigaste, säger Melisande Middleton:

En positiv attityd betyder mer än specifika kunskaper. Det vi söker är studenter som vill vara del av ett jättebra projekt som kommer att få stort genomslag. Vi siktar mot toppen!

Berättar om sina behov
På tisdagens Startup Coffee kommer Thingmap att berätta mer om sin tjänst och vilka behov de har. Det kan handla om uppdrag på några timmar i veckan till mycket mer än så.

Vårt mål är att jobba med studenter som vill gå in på heltid efter sin examen, säger Melisande Middleton.

Föreläser gör också  IT-företaget Codemill, som även de ständigt är på jakt efter driftiga medarbetare.

Bjuder på frukost
Startup Coffee är en frukostträff för studenter som företagsinkubatorn Uminova Innovation och idétävlingen Venture Cup arrangerar tillsammans. Träffen vänder sig till alla hungriga studenter, oavsett inriktning, som är nyfikna på att starta företag eller ingå i ett startup-team. Träffen äger rum på Uminova Innovation, nära Umeå universitets campus, en gång i månaden. Studenterna bjuds på frukost, kaffe eller te – och inte minst – inspirerande historier från startupvärlden.

Tajming och talang
För startups är tajming och talang två viktiga aspekter för att överleva som företag och så småningom börja blomstra. Thingmap står nu inför vad som kan bli ett internationellt genombrott. Men då behövs talangerna. Studenterna kan få en avgörande roll i bolagets utveckling.

Så fort vi har tillräckligt med utvecklare för att möta efterfrågan, kommer vi att skala upp verksamheten internationellt, säger Melisande Middleton.

Tar in intresseanmälningar
Andra startupbolag som gärna samarbetar med studenter, i synnerhet utvecklare, är Photo Sports Technologies, Tak över huvudet, Service Node och Skillster. Uminova Innovation tar emot intresseanmälningar från studenter som vill bidra med sina kompetenser och därigenom få värdefulla erfarenheter inom sina yrken.

Vad är ett startup?
Ett startup är ett nytt företag som utvecklar en ny tjänst eller produkt för att tillfredsställa ett behov hos många kunder. Man söker efter en skalbar affärsmodell, vilket innebär att företaget strävar efter att expandera snabbt, gärna på en internationell marknad. Målet är att steg för steg arbeta fram en produkt eller tjänst som exakt matchar användarnas behov. När det är klart, och företaget har många betalande kunder och ett ordentligt team, övergår man från att vara ett startup till ett tillväxtbolag. Då behövs det ofta investeringar för att bolaget ska kunna fortsätta växa i snabb takt.

Hanna Kangassalo
Pressanvarig Uminova Innovation
hanna.kangassalo@uminovainnovation.se

Om Uminova Innovation
Uminova Innovation hjälper entreprenörer att bygga upp hållbara och framgångsrika företag av starka affärsidéer. Limes Audio, Codemill och Dohi är några av de företag som Uminova Innovation har jobbat med. Uminova Innovation rankades nyligen som en av landets bästa inkubatorer i Almi Företagspartners nationella utvärdering av svenska inkubatorer.

Vårt mål är att jobba med studenter som vill gå in på heltid efter sin examen.
Melisande Middleton, Thingmap